Ekonomiskt.

Givetvis, efter mitt inlägg om att det var bättre igår än dagen innan, så blev det varmare. Och idag, ännu varmare. Nästan outhärdligt. Det är ju en jävla tur att det finns fläkt och att man inte har några större åtaganden på gång.

Jag gjorde en to-do lista, och då gick det mycket bättre att få saker gjorda. Det är så kul att få bocka av grejer och se att "jo, men nu snart är jag klar!". Jag har packat väskorna, stoppat dom i bilen. Så om bäbä känner att now is the time så är det lugnt. Bädda sängen kan man ju göra när man kommer hem igen.

Jag har kollat över vår ekonomi idag. Jag trodde att jag hade koll på det mesta, vilket jag väl egentligen har eftersom det är jag som betalar alla räkningar. Men jag har som sagt bara koll på vad vi betalar till olika företag, inte på hur mycket pengar som faktiskt försvinner.
Men nu har vi ett dokument, smidigt och bra, sammansatt av Rogers bror. Så nu är det bara att föra in allt vi handlar där, spara kvitton och försöka undvika onödiga köp (godis?!) och kanske få ordning på torpet.

Som det ser ut nu, räknat med bara det vi sätter över på det gemensamma så går vi back vissa månader. Och det är beräknat på dom senaste 6 månaderna. Vilket ju också är dom månader då vi renoverat som hårdast känns det som. Det är gips och spackel och färg och lampor och sladdar och det ena med det andra.
Men. Vi går ju inte back. Det är det som är så förvirrande. Vi använder bara mer än vad vi har satt in just den månaden, medan vi föregående månad kanske använde mindre än vad vi satte in.

Det är ju ingen lyxfällansituation vi sitter i. Vi måste bara göra klart badrummet och sovrummet. Helt klart. Sätta in fönsterna, och sen luta oss tillbaka ett tag. Det är där pengarna har flutit iväg som mest, och det är där jag inte haft någon större kontroll. Renoveringsspalten... den är inte att leka med. Men den ska minska nu. Vi ska betala fönsterna, kontant, och sen är det lister på det.

Men det är klart man får lite ångest. Särskilt när man ser att vi vissa månader, jag vet inte hur det har hänt, har ätit ute för 1000 spänn. Och då har vi ätit typ på McDonalds, eller tagit en pizza.
Nä det är skärpning i hushållet nu. Vi måste börja planera våra matinköp också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0