Om en myndighet

När man går in på en mydighets sida för att få information men lämnar sidan ännu mer förvirrad. . 


Gick in på försäkringskassan, dels för att anmäla VABet jag gjort idag. Sen tänkte jag att jag, när jag liks var inne, skulle kolla typ hur många föräldradagar vi har kvar och hur många föräldradagar man får ha kvar och hur länge. . 

Det visar sig att man får ha dagarna tills barnet är fyller 12 år eller lämnar 5:e klass (lite otydligt där ändå, får barnet vara äldre om det ännu inte lämnat 5:e klass, eller är det liksom tills barnet lämnat 5:e klass oberoende om dom är fött tidigt eller sent på året?) Hur som, vi är ju inte där än. Men efter det att barnet fyllt 4 år (1½år kvar dit!) så får man bara ha sparat 96 dagar sammanlagt båda föräldrarna.. 

Också gick jag in och kikade på vad vi har. Av 480 dagar, som man börjar med, har vi kvar 195. Det här med att snåla på dagarna i början av föräldraskapet var ju typ slöseri. Både jag och Roger jobbar ju, och tar ju sällan ut extra ledigt "bara för att". Dels för att båda älskar att jobba och att Svante älskar att vara på dagis(förlåt förskola). Men tydligen så får man ta ut lägstanivådagarna på t ex helger eller dagar man är ledig mitt i veckan, så bör det ju inte vara några problem att spendera dagarna. 
Däremot sjukpenningnivådagarna - som jag också blev fundersam på - kan bli svårare. Det är förvisso hellre dom som följer med vidare efter 4 år. . Men dom får man bara använda på lediga dagar om ledighetsperioden är minst 5 dagar. Det kändes skitkonstigt så jag tänker förtränga att jag läst det. 

Imorgon är det första februari. På söndag fyller Roger år. Och Maria! Hurra! Så i veckan måste vi både städa och baka, vilket är svårt när man har en buskorv som springer runt och river stället ständigt. 
Nä nu måste jag, MÅSTE, jag gå och duscha och sova för imorgon är det uppstigning 1 timme tidigare. Hooray for me and. .. Att jag aldrig lär mig.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0