Helgen som var

Kan för övrigt inte riktigt greppa det här med att det bara är 7 dagar kvar till julafton. Tycker det känns som att man får mindre och mindre julfeeling för varje år som går. Jag undrar när den kommer, den här julkänslan. Det kanske sitter i det här att jag inte har pyntat något. Men jag var ju hemma hos mamma också - som HAR pyntat, och inte heller där kändes det som att "nu är det snart jul". Julkänslan kanske uteblir helt i år? 



Hursomhaver. Igår berättade jag ju om vår torsdag. Jag utelämnade biten att Svantes dagisjobb ringde och funderade hur det var med oss och lite sånt där med tanke på att det var länge sen Svante var där. Jag kom att tänka på det idag, när röstmeddelandet från det missade samtalet vi fick då kom idag. Jag fattar verkligen ingenting. I torsdags fick jag bara ett sms att "det här numret har försökt att nå dig" eftersom jag hade telefonen avstängd då vi var på röntgen och uppvaket. Men själva meddelandet dom lämnade trillade in idag, 4 dagar senare. 

Helgen har jag spenderat hemma hos min mor. Mamma tog ju Svante redan i onsdags för att han skulle slippa vara med på sjukhuset, vilket ju var tur eftersom det blev 4 timmar på onsdagen och 10 timmar ungefär på torsdagen. Svante hade ju rivit stället, utan tvekan. Blev lite sent jag anlände till Burträsk, den var väl nästan närmare 21, så inte så mycket kvalitetstid innan sänggående. 
Fredagen klev vi upp tidigt med intentionen att komma oss iväg till Skellefteå så vi var där lagom till alla öppnade, eller till och med tidigare och börja på Maxi. Ja, fast med två små barn så skiter sig tidsplaneringen alltsomoftast och vi var där en timme senare än vi hade tänkt oss. Men vi sved av Maxi först, följt av systembolag, Ö&B, Arken Zoo och Rusta. Sen gav vi upp och åkte hem. Svante började bli busig, lillan började bli hungrig och klockan hade ju faktiskt ändå passerat halv tre. Turligt att vi inte skulle in på någon av klädaffärerna. Är väl förvisso sällan man behöver något där, utan det är mer för kul. 

Vi åkte hem, svängde om hemma hos mamma och hämtade upp lite grejer och åkte ner till mormor för att lämna det vi köpt till henne. Sen spenderade vi ungefär 2 timmar där, samtidigt som vi försökte ringa pizzerian för att få beställa. Efter ca 1 timmes ringande svarade dom. Tydligen är det ofta så, så man kan ju tycka att dom kan investera i att kanske skaffa en telefonsvarare. Att få höra en förinspelad röst säga "just nu är det mycket försök igen senare" känns ändå bättre än att inte få något gehör alls. 
Pizzan hämtades, tillsammans med inte mindre än 4 sallader. Deras pizzasallad är den bästa jag någonsin ätit - men det är ju frågan om jag bara tycker så för att det är så jag tycker att en pizzasallad ska smaka för att det är den jag vuxit upp med eller om den verkligen är godare än alla andra man smakat.

På lördagen åkte jag och hälsade på pappa, spenderade några timmar där innan jag åkte hem till mamma igen för middag för att sedan åka hem till Sävarhuset. Jag hade gärna stannat längre i Burträsk, men vi var bjudna på julbord på söndagen och jag hade fått uppgifter om att det var lunch. Väl på söndagen kröp det ju dock fram att det var middag, och jag har ett svagt minne om att jag skrev om det igår. Vi klev upp, duschade och gjorde oss klar och som tur var ringde Roger sin pappa och frågade om vilken tid det var. Och eftersom vi var klara och Svante busig så blev det så att vi åkte över till kusinerna så Svante fick bort lite bus innan vi skulle åka på julbord för annars hade han utan tvekan rivit herrgården. Det är fasen ett under att vårt eget hus står kvar, så busig är han nuförtiden. 

Maten var fantastisk, och vi hade turen att få sitta på övervåningen och därmed slippa springet. Jag tog dock ingenting av den varma maten för jag kände inte att jag orkade ställa mig i den kön när det väl var dags. Så jag åt i princip lax, rökt vilt och efterrätt. Man ska ha sina prioriteringar rätt. Dom hade en jättegod varmröktlaxröra, och det är förmodligen den som gjorde att jag blev så mätt. Gräddiga röror och potatis brukar stoppa igen snabbare. Men! Jag åt faktiskt bara en potatis. Varför öda plats i magen på sånt som man ändå äter hemma för jämnan. Kallrökt lax, gravad lax... jag tog igen för allt sånt jag inte har fått äta tidigare i år kan man säga. Men som sagt, vansinnigt gott. Jag brukar ju inte gilla julbord jättemycket, men jag vet inte om det är för att jag har sluppit julhetsen på jobbet som det känns som att det faktiskt är ganska najs med julbord. Jag kanske till och med kan tänkas äta lite julskinka på måndag, nu när jag har sluppit packa upp X antal ton. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0