Tidsfördriv, 100 frågor.

1. Hur gammal är du? 28år. Det är jättekonstigt, för nu för tiden är det inte så noga. Men tydligen ska jag föreställa vuxen iallafall, och det kanske jag ändå lyckas ganska bra med. Känner mig dock fortfarande som 20-23 och känner mig alltid apgammal när det börjar någon ny på jobbet som är född i slutet av 90-talet, alltså -98 typ. Min hjärna kan absolut inte förstå att det är 18 (!!) år sedan millenieskiftet och alla trodde att den elektroniska världen som vi precis fått lära känna skulle gå under. HUUUUR skulle dessa apparater hantera att gå från 99 till att börja om på 00. O M G ! Men det gick ju rätt så bra ändå.  

2. Hur gammal känner du dig? 
Som sagt, 20-23 kanske. Vissa dagar betyyydligt äldre. #tantagda

3. Vad har du gjort i dag? Vi plockade ihop ungarna och åkte till Leo´s lekland. Sen när vi ändå var i stora staden så åkte vi förbi Maxi och storhandlade en sväng med typ alla andra. 

4. Vilken film såg du senast? Jag minns typ inte ens när jag senast såg en film. Lejonkungen med Svante för någon torsdag sedan då det ändå inte går någon bolibompa. 

5. Vem ringde du senast? Till.. Roger tror jag. Om att ifall han skulle komma hem med forden så jag skulle kunna besikta den. Eller till mamma. Det är 50/50 för det är bara dom två jag ringer typ.
 
6. Är du besatt av någonting? 
Besatt låter ju väldigt hårt, men nej.. det tror jag inte iallafall. 

7. Är du rädd för blod? Nej det är väl lite konstigt och vara tjej och vara rädd för blod, om man så säger. Men nej, rädd skulle jag inte säga. Kan väl tycka att det kanske är lite obehagligt med stora mängder blod - när det kommer ur ett sår eller näsan. 

8. Beskriv platsen du befinner dig på just nu? Hemma i Sävarhuset, där halva huset är vitt tegel och halva huset är gammal brunoljad träfasad. I det huset finns ett antal rum, i ett av rummen sitter jag. I det så kallade kontoret, där tre av väggarna är grå och en vägg är tapetserad med fond. Svartvitgrårandig tapet från rusta. Samma sort som vi har i hallen, fast där är det turkos. Här sitter jag, bland papper och pärmar och funderar över livet på en ärvd datastol för att sambon ville ha en ny "spelstol". 

9. Kan du nämna fem statsministrar under 1900-talet i Sverige? Nej, det är jag rätt säker på att jag inte kan. Jag har bara varit vid liv dom 10 sista åren av 1900-talet. Olof Palme är jag hyfsat säker på. Satt Göran Persson under 90-talet? Carl Bildt? Hur som blir det ju inte fem. 

10. Googlade du för att få fram svaret på föregående fråga? Nej, jag googlade för att jag blev nyfiken vilket tid Göran Persson satt, och tydligen tillrädde han -96, så poäng till mig! 

11. Vilken färg är dominerande i din garderob? Svart skulle jag nog säga, mest på grund av byxor, sockar och underkläder. Har knappt en tröja nuförtiden som är svart, vilket är jättekonstigt eftersom jag väldigt länge i mitt liv klädde mig nästan uteslutande i Svart. Jag kanske tar igen den tiden nu.  

12. När vaknade du i dag? 
Vilken av gångerna? Elise skulle ha käk 01.30. Sen igen 4.30ish tror jag. Men vi klev inte upp förrän klockan var 10.. Trots att vi är småbarnsföräldrar med en fyraåring också. 

13. Vilken är din favorithögtid? Den enda högtiden som just betyder något för mig är väl Julen. Men det är också den som är mest stressig inombords också. Så det är väl en slags hatkärlek. 

14. Vart i världen skulle du vilja befinna dig just nu? Det låter väl kanske konstigt, men just idag, just nu, så skulle jag inte vilja befinna mig någon annanstans. Jag är inne. Jag är ensam. Barnen sover. Jag har allt jag behöver just nu, precis här. Pepsi max, lite ensamhet och värme för ute är det pissdåligt väder.

15. Nämn en plats i världen du besökt som du aldrig vill återvända till? Oj. Svår fråga. Jag har ju inte besökt så många platser i världen, eller Sverige för den delen. Men kanske sambons farbrors hem, kanske till och med var hans "flickväns" hem. Man tog inte av sig skorna så att säga, och stod man stilla för länge så fastnade man i golvet.. Riktigt snuskigt lägenhet. 

16. Hur vill du tillbringa din pension? Lugnt och stilla. Eller helt fullsmäckat med galna saker. Man vet aldrig, det är ju ändå typ 30-45 år kvar tills dess med tanke på hur som bara flyttar fram gränsen för när man får går i pension. 

17. Vad lyssnar du på just nu? Just nu har jag Emil Assergård - Ego i ena örat och lyssnar efter bebisskrik med det andra. Man vet ju aldrig när Elise vaknar.

18. Har du någon gång brutit ett ben? Jag har ju alltid kunnat svara Nej på den här frågan, och det kan jag väl egentligen nu också. Nej, jag har aldrig brutit en arm eller ett ben. Däremot har jag - efter att jag läst min egen journal på internet - förstått att jag fick någon slags fraktur i axeln när jag slog den ur led i början av 2009. 

19. Vilka fem saker vill du inte vara utan i ditt skafferi/kyl? 
Potatis, gul lök, ägg, mjölk, salt. (och peppar). Har man dom sakerna så överlever man. Typ. 

20. Vem är din favoritkändis? Vilken knäpp fråga. Favoritkändis. Jag har nog ingen favorit. Jag har nog ingen kändis. Jag vet inte. Linda-Marie Nilsson, Fredrik Backman.. Nej nu vet jag ! Benedict Cumberbatch (stavning?). Japp, han blir det. Jag vet inte varför jag bara gick igenom mitt svenska register först. 

21. Vad är du på för humör just nu? Trött, lite typ sprallig konstigt nog. Kanske är övertrött helt enkelt. 
  
22. Vilka världsdelar har du varit i? Endast den vi lever i. På. I. Europa. 

23. Snarkar du? Det ska jag absolut inte sticka under stolen med att jag gör. Absolut. 

24. Vilka yrken har du provat på? Ska man räkna med dom gånger vi har haft APU så är det väl restaurangkök, butiksmedarbetare inom detaljhandel (bygghandel), industriarbetare på fönsterfabrik, restaurangkök (lunch endast då), butikskök, butiksmedarbetare inom dagligvaruhandel. Ska vi bara räkna på betalda jobb så är det väl typ städare inom jordbruk - jag fick tvätta silos, klippa gräset och måla litegrann. Industriarbetare på fönsterfabrik - tror jag var där tre somrar i rad eller så. Så kallad avbytare inom jordbruk, djurskötare. Också då mitt nuvarande jobb som är på paus pga föräldraledig, butiksmedarbetare inom dagligvaruhandel. Men, sett till mina APU´s så verkar jag ju tidigt ha inriktat mig på mat och butik... 

25. Hur går du helst klädd? Gärna mjukisbyxor och en skön tröja. Jag gillar inte att frysa, men inte heller att svettas. Sen ska man visa sig offentligt så vill man ju gärna vara någorlunda "fint" klädd. Nu har jag ju faktiskt hittat lite finare "mjukisbyxor", så det blir sällan jeans nuförtiden. 

26. Vilket stjärntecken är du född i? Jungfru.

27. Vilket är ditt favoritgodis? Choklad alla dagar i veckan. Lite för mycket faktiskt. 

28. Vad sa du senast? 
Ehum... -Gå och lägg dig annars raderar jag spelen på telefonen igen! 

29. Vilket var ditt bästa ämne i skolan? Nu är ju frågan ändå om det är grundskola eller gymnasium, men jag antar att det kanske är båda ihopräknat. Jag vet att jag var väldigt förtjust i både svenska och matte i grundskolan - eller det är vad jag vill minnas iallafall. Jag vet också att jag blev mer och mer less ju äldre jag blev och där på slutet var det väl dom praktiska ämnena som var kul. 

30. Vad har du på dig just nu? Mjukisbyxor och linne. 

31. Vilken är din favoritaffär? Det beror ju väldigt mycket på vad det är man ska ha. Är det kläder till sig själv så är det Kappahl. Är det barnkläder så är det kappahl (newbie) men Lindex har faktiskt vansinnigt mycket sött till dom små. Indiska har jag också fastnat för en hel del. ICA Maxi kan jag strosa runt i länge också, eller Coop forum för den del, då det finns lite av allt. 
  
32. Vad har du för storlek i kläder? Det tänker jag inte ens gå in på, lika lite som jag tänker svara på hur mycket jag väger, för det är bara min ensak. 
 
33. Vad har du i dina fickor? Hmja just nu har jag inga fickor och de gånger jag har fickor så stoppar jag sällan ner något i fickorna. Mobil, nycklar och plånbok kan åka jackficka ibland. 

34. Vad köpte du senast? Mat, eftersom vi var på ICA Maxi och storhandlade tidigare. 

35. Hur många gånger har du flyttat? Hur ska man räkna det här då, jag flyttade ju hem mellan läsåren. Räknas det som en flytt eller? 
Första gången var väl när pappa flyttade inom Robertsfors. Sen flyttade han till Burträsk, annars har mina föräldrar varit rätt bofasta. Sen var jag inackorderad på fyra olika adresser i Umeå under gymnasietiden, på Mariehem, Haga, Grubbe och sist i Centrum. Och när skolan var över så åkte jag ju hem och bodde igen. Tills jag flyttade ihop med Roger i en etta i Sävar (nåväl, jag bodde hemma hos Rogers föräldrar med Roger i ca 2-3 månader också). Sen flyttade vi till en tvåa, innan vi flyttade till hus. Så, hur många gånger flytt blir det? 9 olika adresser får jag det till iallafall - utan att räkna det kvartal jag fick snylta hos svärfars. 

36. Om du var fast ensam på en öde ö, vilka tre saker skulle du ta med? Vad är definitionen på öde ö? Finns det djur på ön och är liksom bara obebodd av människor eller menas det med att det är en öde ö, här finns inget liv överhuvudtaget? Sånt spelar faktiskt roll. Men en kniv, ett jääävla långt rep och sånt där ... heter det tändstål? 

37. Är du morgon- eller kvällsmänniska? Just nu skulle jag nästan vilja påstå att jag är varken eller. Jag är trött helatiden. Morgon, middag, kväll. 

38. Senaste filmen du såg på bio? En man som heter Ove borde det väl varit, då den hade premiär senare än både Mig äger ingen och Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. 

39. Har du blivit sydd någon gång? 
Ja det får man väl hoppas eftersom jag gjorde kejsarsnitt så sent som i september. Men annars, nej. Det var första gången.

40. Har du någon gång badat naken utomhus? Jajjamen, dock inte på en allmän badplats så att säga.

41. Vad åt du till frukost? Jag åt ingen frukost idag. Vi fick bråttom iväg till leklandet, så det blev ingen mat i magen förrän efter storhandlingen (en julenisse i bilen påväg hem) - men annars intog vi en sen lunch / tidig middag i form av hamburgare när vi kom hem, där kring 15.
 
42. Hur såg ditt liv ut för tio år sedan? För 10 år sedan var jag 18år. Jag hade ännu inte tagit körkort, det gjorde jag först året efter. Jag gick fortfarande i gymnasiet och extrajobbade var tredje helg i ladugården - dit jag cyklade, ca 6km enkel väg. Jag hade ganska nyligt träffat Roger (vi firade 10år i början av juni). Hängde mycket med Chrillos på helgerna, eftersom vi båda bodde i Burträsk då. 
 
43. Har du någon gång åkt dit för fortkörning? Nej.

44. Vem gjorde senast något extra speciellt för dig? Jag vet faktiskt inte. Förlåt. 

45. Vart lägger du din mobiltelefon när du sover? På nattduksbordet, och varje morgon ligger den inte längre där för då har Svante smygit iväg med den och spärrat den för att han ännu inte har förstått att det bara är mamma som kan låsa upp men han envisas ändå. 

46. Vad var det sista du åt? Trugade precis i mig en chokladkaka. Marabou crisp. Vansinnigt gott.

47. Vem är världens vackraste kvinna? Jag tycker faktiskt alla är vacker på sitt sätt och går inte runt och lägger särskilt mycket värde i om kändisar är vackra eller inte. Så jag vet faktiskt inte. 

48. Är du blyg? Absolut. Eller. Jo, men det är jag nog. Eller blyg. Folkskygg och gillar inte att ta utrymme i ett rum och sådär. Vad är definitionen på blyg? *Googlegoogle*. Absolut, 100%. Jag lider, LIDER, av blyghet. Utan tvekan. 

49. Vilken var den sista konserten du var på? Vet faktiskt inte om det räknas som konsert, men Creedence tribute i Luleå förra året. Annars innan dess var det väl In Flames i Umeå för en herrans massa år sedan.

50. Vad heter du i andra namn? Maria, endast. 

51. Har du varit med om en bilolycka? Vi blev påkörda bakifrån en gång. Jag körde ner i diket en gång. Jag tappade ena hjulet en gång på saaben. Men inget som jag direkt skulle kalla för bilolycka som så, även om samtliga uppräknade saker säkert klassas som det. 

52. Har du något bevarat inom dig som ingen annan vet? Nja, jag brukar vara relativt öppen med det mesta, men nog finns det väl några saker som jag aldrig luftat. 

53. Vilken är den roligaste träningsformen? Roligt vet jag väl inte, cykel kanske? All slags träning är ju skitjobbig tycker jag, vilket väl också syns på mig. Men jag promenerar mycket, och om det inte gjorde så jävla ont baki röva så hade jag nog cyklat mer också. Det är kul när man känner att det liksom händer något. När man kommer någonstans. När man känner att man är duktig. 
I skolan så var min favorit på gympan step up. Och dans. Där man liksom inte riktigt kände att man tränade för att det var kul, också fick man lyssna på musik. 

54. Har du några husdjur? Nej. Skulle gärna vilja ha en hund, men känner inte riktigt att vi har råd eller tid för den omsorgen.

55. Vill du gifta dig? Jag har föreslagit det flera gånger för herrn i huset men han har aldrig nappat.  

56. Vad är du sugen på just nu? Mer choklad. Flygande jacob. Sömn. 

57. Vad är klockan? 22.08, jag har hållit på med den här förbaskade listan i snart två timmar. Men jag ville ju ha ett tidsfördriv, och det fick jag ju. Bara 43 frågor kvar nu då. 

58. Vad är det konstigaste du ätit? Lera och sand när jag var liten? Åt en färdig flygande jacob från dafgårds som man såklart micrar. Och bananerna, det är nog det märkligaste jag ätit. Dom blev som bara ett slags fluff. Bananskum. 

59. Har du någon udda förmåga? Nej.

60. Var växte dina föräldrar upp? Mamma bor kvar i barndomshemmet i Burträsk, medan pappa växte upp i Robertsfors. Så dom har inte flyttat på sig särskilt mycket om man så säger.

61. Vad önskar du dig i julklapp? En åkpåse. Haha! Jag vet inte.

62. Har du någon gång uppträtt inför massa människor? Jag läste nästan all text som skulle läsas när vi konfirmerade oss. Det var väl ca 2 A4, och kyrkan var fullsatt (ca 500 pers?). Jag fattar inte hur jag klarade det. Jag kanske inte gjorde det, klarade det alltså. Ingen kanske hörde vad jag sa. Tänk på den du! 

63. Göteborg eller Stockholm? Alltså jag älskar Göteborg, det är en himla fin stad och jag gillar dialekten och västkusten och allt sånt där. Men Stockholm är också najs. Jag har spenderat för lite tid i någon av städerna för att kunna uttala mig helt och hållet. 

64. Har du sett någon dö? Tack och lov, nej.

65. Har du någon gång ringt polisen? Jag har mailat polisen angående äggkastning. Sen har vi ringt polisen (ej akut) för att påtala ett fordon som inte såg helt lagligt ut men jag tror inte att det blev något mer med det.

66. Hur många grader är det ute? Jag orkar inte gå och kolla, men det var väl typ 2+ tidigare iallafall, och regn. 

67. Vilken färg har ditt hus? Som sagt, hälften vitt och hälften brunsvart i nuläget. Vi hann ju inte riktigt helt klart med vårt fasadbyte.

68. Vad sjöng du senast? Någon barnsång. Är du vaken Lars tror jag. 

69. Har du insett vilka som är dina äkta vänner? Ja det är väl dom stackare jag fortfarande har kontakt med.

70. Har du någon gång varit ”medverkande” i en rättegång? Nej.

71. Har du svenskt ursprung? Ja. 100% Norrlänning.

72. Hur mycket väger du? Som sagt, endast min ensak. Och någon eventuell läkare, som kanske ska ge rätt dos medicin. Annars, är det min ensak. Men om man träffar mig så är det väl kanske inte så svårt att räkna ut att jag har några kilo "för mycket". 

73. Har du ett turnummer? Nej.

74. Vem kramade du sist? Svante, godnattkramen.

75. Har du någon gång åkt snowboard? Jag försökte lära mig, när jag var typ . . liten. Nångång mellan jag var 8 och 12 år. Men jag fastnade inte riktigt för det, och åker inte heller längre skidor. 

76. Kan du åka skateboard? Nej, jag har aldrig ens försökt. Eller jo, jag har legat på mage som på en surfbräda och dragit mig fram med händerna - men det kanske inte räknas. Det var ungefär 18 år sedan.

77. Nämn någon du beundrar och varför? Jag vet inte. Jag är för trött för att tänka. Jag beundrar författare. Jag skulle hemskt gärna vilja skriva en bok, men jag har alldeles för svårt att liksom rikta tankarna och får ihop en historia som flyter bra och är tillräckligt detaljerad. Ska jag bara slänga mig med ett namn så kan vi väl köra på Fredrik Backman. Han är nr1 bland författare för mig. Jag äger alla hans böcker och kommer även köpa den som kommer ut till våren. Jag ser väldigt mycket fram emot filmatiseringen av "Britt-Marie var här" också. 

78. Har du gröna fingrar? Gud nej. Jag har ihjäl kaktusar till och med. 

79. Har du svimmat någon gång? Jodå, jag fick blodtrycksfall och svimmade in i väggen och toadörren. Höll på skrämma slag på mamma. Har blodtrycksfall med jämna mellanrum, men har lärt mig att hantera dom. 

80. När lärde du dig senast någonting nytt? Man säger väl att man lär sig något nytt varje dag. Men det senaste jag lärde mig var väl typ att när det bara står peppar i ett recept så är det vitpeppar som åsyftas. Är det någon annan peppar så brukar det stå svartpeppar, grönpeppar osv. Det hade jag ingen aning om och har alltid kört på svartpeppar. Och då är jag ändå upplärd inom butikskök. Hur kan det vara så att jag lär mig det först nu?? HUR?! 

81. Har du, eller har haft, något smeknamn? Nä. Vi försökte väl jobba in "Svampen" i mellanstadiet, men det tog sig väl inte riktigt, haha! Tack och lov! 

82. Vad skulle du göra om du fick full lön i ett år utan att behöva jobba? Bara slappa? Göra färdigt huset? Måla det som behöver målas osv osv osv? Jag vet inte. 

83. Är du vidskeplig? Nej.

84. Vilka är dina största svagheter? Blyg. Dåligt självförtroende. Kan älta saker fruktansvärt länge.

85. Vad händer till helgen? Ja, är ju lördag idag så inte mycket. 

86. Om du skulle få en miljon kronor för att hugga av den hand du inte skriver med, hade du gjort det då? Nej, det hade jag inte. Det är det faktiskt inte värt. Bara för att jag inte skriver med den så är den ju inte så att säga värdelös. Det vet väl vem som helst hur svårt det är att göra vissa saker med bara en hand. Gud nej, en miljon är alldeles för lite. 

87. Vad har du gjort idag för att ditt liv ska vara bättre imorgon? Ingenting. Eller jo! Jag har inhandlat ingredienser så att vi ska kunna äta flygande jacob till middag imorgon. Det kommer göra mitt liv sjukt mycket bättre. Så jäkla gott! En egen variant då, eller egen - det var Rogers mamma som började göra den (efter ett recept i tidningen så ska väl inte ge hela credden till svärmor heller). Man kör, istället för typ Heinz ketchupchilisås så tar man sweetchilissås. Inga bananer, men både jordnötter och bacon. Fantastiskt. Jag ser redan fram emot middagen imorgon. 

88. Nämn tre saker du absolut inte kan göra? Gå och lägga mig i tid. Sluta oroa mig. Köpa allt jag vill.

89. Vilken är din favoritrestaurang? Jag gillar ju de flesta restaurangen som kan servera en rejäl köttbit. Stekhuset i Sundsvall är en favorit (särskilt fetaosten, oh my!), annars är en klassisk O´learys jävligt god också. 

90. Bada eller duscha? Nu har jag ju inget badkar, så duscha. Men när jag hade badkar så var jag inte tillräckligt rofylld för att kunna ligga däri en längre stund. Så en lång, varm dusch. Ja.

91. Är du bra på att laga mat? Om jag lägger manken till så, ja. Jag gillar mat, men det blir väl inte restaurangkvalité varje gång. Det ska jag inte påstå. Relativt bra kan vi väl säga.

92. Har du varit tvungen att använda uniform i något jobb du har haft? Ptja, kläderna vi har på Maxi kan väl klassas som en uniform. Eller?

93. När och varför var du på sjukhus senast? Inlagd eller bara allmänt? Inlagd var vi senast 28/9, då vi blev utskrivna efter Elises operation. Annars har vi ju varit dit efter det, senast för två veckor sedan (tre?) för ultraljud av Elises hjärna och ögonläkare med Svante. 

94. Vilket är ditt drömyrke? Ett drömyrke är ju att kunna göra ingenting och bara tjäna massa stålar. Men jag trivs faktiskt väldigt bra med mitt jobb, få styra och ställa lite (planera) men jobba väldigt fysiskt. 

95. Har du några piercings? Bara i öronen. 

96. Löskokta, hårdkokta eller stekta ägg? Hårdkokta ägg. Vändstekta ägg. Absolut ingenting får vara rinningt med mina ägg. 

97. Om du fick resa tillbaka i tiden och återuppleva en händelse, vilken skulle det vara? Jag vet faktiskt inte. Jag skulle nog faktiskt inte vilja resa tillbaka i tiden, även om det såklart finns folk man skulle vilja träffa igen en sista gång. 

98. Vad gjorde du 8.00 imorse? Då låg jag och snarkade fortfarande, trots småbarnsförälder. Eller är det på grund av? Svante fick ta min telefon och se på barnteve medan vi knep åt oss lite mer sömn. Ärligt så vart det ju inte så kvalitativ sömn, då jag drömde om väldigt konstiga saker pga barnteve bredvid örat. 

99. Har du gråtit idag? Nej, inte ännu. Det kanske kommer.

100. Vad ska du göra när du svarat klart på alla frågor? Publicera, kanske gå och hämta mer pepsi i köket. Kanske kolla så att båda barnen lever. Kanske så att jag går och lägger mig, men mest troligt kommer jag att fortsätta uggla vid datorn ett tag till och hittar nåt spännande på youtube eller sådär. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0