Hemma från dagisjobbet

I veckan håller jag mr Svonko hemma från dagisjobbet. Det gick magsjuka på förskolan förra veckan, typ på alla avdelningar utom Svantes, och jag antar att magsjukan härjar fortfarande för att jag vet hur folk funkar. Man har inte sett några symptom, ungen är frisk, man måste tillbaka till jobbet, det är lugnt. Också går magsjukan ett varv till. 

Så, eftersom jag har möjlighet håller jag han hemma denna vecka. Varför just denna vecka och inte förra veckan redan beror på att vi har inte mindre än tre läkarbesök imorgon. Majoriteten är faktiskt på grund av Svante. Eller på grund av ska man väl inte säga, det är ju bra att saker kollas upp. 
På förmiddagen har vi ögonläkaren med Svante, tätt följt av ultraljud av Elises huvud. Sen på eftermiddagen ska Svante kolla hörseln, eftersom han inte var så intresserad av att göra det när vi var där på 4års-kontrollen. 
Det är tre vårdbesök vi har väntat ganska länge på att få komma på, så det vore ju rackarns onödigt att behöva boka om för att man haft ungen på dagisjobb pga bekvämlighet. 


Men man känner sig som en rackarns dålig förälder när man har honom hemma och inte känner sig helt på topp själv. Man har ju lite ångest över jullovet redan, när han ska vara hemma i typ tre veckor. När vi valde avgiftsfri så tänkte vi ju liksom att det inte är så stor skillnad på att ha honom på dagis och att ha honom hemma över loven.. 15 timmar i veckan gör stor skillnad, särskilt för Svante som får träffa kompisarna. 

Extra dålig känner man sig ju då Svante mer än allt annat vill gå till en lekplats och en själv hatar att vara ute. Eller inte rent generellt att vara ute, det är ju jättetrevligt att få ta en kvällspromenad utan vagn och barn i släptåg. Det var jätteskönt (bortsett från extrem hetta) att vara ute och bygga på huset i somras. Men när det börjar bli kallt och jävligt och rått i luften och svårt att klä sig rätt.. Nä då är det inte så mysigt. När regnet liksom bara ligger i luften och vibrerar, det småflirar lite och är allmänt otrevligt. Nä då är det inte så kul. 
Och har man då dessutom huvudvärk och känner sig lite lätt risig... då gör man det näst bästa enligt Svante. Då sitter man framför teven. Hela dagen. Som en liten soffpotatis. Jättebra, not. Men alla leksaker är ju "skittråkiga", fram tills man hotar med att kasta bort varenda en. Då håller han alla högt älskade. *verygoodparentingindeed*. Jag kastade förövrigt bort endel av Svantes leksaker för ett tag sedan. Sånt jag aldrig någonsin sett honom leka med och som var i ganska dåligt skick för när det en gång i tiden lektes med så lektes det ganska hårt. 
Samma kväll så säger han att "jag har en gubbe på cykel i den där lådan". Mmmmhmm... "not anymore" tänkte jag och skämdes lite lätt. Men han har inte frågat efter den heller så... 

 
Iallafall Lillan sover. Jag har ont i huvudet som alltid när vi försöker lägga om kosten något. Svante sitter framför teven. Är det konstigt att han inte har ro i kroppen att sova på kvällen .. Svar nej. Skyll dig själv. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0