Öppen förskola och gräsänka

Sagt och gjort, igår efter att jag lämnat Svante på förskolan fortsatte jag att gå istället för att vända hem. Betydligt färre folk där, på öppna förskolan, jämfört med dagen innan. Vi var,om jag minns rätt, 5 vuxna + barn på besök, varav 2 låg och sov ute i vagn nästan hela tiden. Ganska lugnt och skönt då. Alla barn var dessutom under året, så inget spring och inget skrikande. 
Samtalet kretsade mycket kring namn. Att barn växer in i sitt namn, att det kanske känns tveksamt till en början men att det blir naturligt efter en stund och slutligen känns som att det inte finns några alternativ. Namn som kan kännas lite halvmärkliga. Namn som kanske passar bra och är lite "roligt" när barnet är litet men som kanske blir helt fel när man kommer upp i ålder. Till exempel kanske heta som en känd förbrytare med ett unikt namn. Förnamn som också kan vara efternamn, att föräldrarna döper barnet till samma som efternamnet. Namn som kommit tillbaka från förr, men framför allt namn som inte kommit tillbaka. Att det nu är vanligt med lite äldre namn, namn som "tanter och gubbar" hade för oss när vi var yngre. Att namn som inte kommit tillbaka är såna namn som var vanliga när vi var små, dvs namn som är vanliga på personer som är i 30årsåldern idag. Med vissa undantag, såklart.  

Så himla glad förresten att jag inte gick in på onsdagen. Tydligen hade dom varit uppemot 45 personer i lokalen. Mest för att det var fotografering den dagen, men hade jag knallat in då hade jag kanske aldrig vågat komma tillbaka. När till och med folk som gillar mycket folk tycker att det är för mycket då vet man att det är illa! 

När Öppna förskolan stängde för dagen så var vi ett gäng som traskade iväg på kyrkans café och åt lunch. Det var också första gången för mig och supermysigt. Skönt liksom att få hänga någon annanstans än hemma, även om man inte lämnar byn. Spenatsoppa bjöds det på (eller bjöds och bjöds, man fick givetvis betala!) och den var så himla god! Krämig, lagomt kryddig.. Jag är superdålig på att äta soppa annars, men jag har ju införskaffat mig en ny mixer så det finns egentligen inga ursäkter längre. Jag måste bara hitta några smaskiga recept så kanske man kan äta soppa iallafall en gång i veckan. 

Jag har för avsikt att försöka styra upp våra måltider lite bättre, dels så att vi äter nyttigare och dels kanske billigare. Äta det vi redan har hemma och sluta småhandla. Men inspirationen till måltider är som bortblåst. Vad äter man? Vad gör man om man har en korvring hemma? Åhja, korvring var kanske dåligt exempel, för korv är en av få saker som jag kan komma på flertalet maträtter av. Dock räknas ju inte korv som något av de nyttigare köttslagen ^ ^ 
Nu är dock Roger på äventyr i dagarna två, så just dessa två dagar kommer handla mer om överlevnad än något annat. Inte riktigt läge att börja rodda i något annat än att roa och hålla dom små vid liv. Det är synd att det är så superdåligt väder också, annars hade jag gärna gått till en typ lekpark så Svante hade fått busa av sig och lilla fått sova i vagnen. Men, som sagt, det är ju inte så himla kul eller rofyllt när det regnar. Vi är förvisso inte gjord av socker (än om man kan tro det för vi är alla tre, nåväl två iallafall, så himla söta) men .. jag är bekväm. Så jag försöker roa inomhus, för stunden iallafall. Och nu är det ju snart mörkt (hurra för vintertid!), så det får väl kanske bli imorgon isåfall. . . 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0