Lite rant på kvällskvisten

Jo det här att gå och lägga sig gick ju ypperligt ikväll, precis som alla andra kvällar. Man ska bara kolla runt lite i telefonen eller sådär och helt plötsligt har en halv livstid passerat och man inser att det kanske inte ens är lönt att gå och lägga sig för man ska liks ändå vakna snart pga bebis. 

Jag har dock insett en sak om mig själv, utöver att jag är helt värdelös på att gå och lägga mig trots att sova typ är det bästa i livet och jag ungefär somnar ståendes mitt på dagen .. nästan dagligen. Men det jag insett är ju att jag inte kan läsa tidningen. Då menar jag såklart på nätet. Och både lokala och "dom stora".

Jag antar att jag kanske har lite för mycket tid över när jag blir frustrerad över formuleringar och irriterad över mänskligheten då folk har mage att klaga i tidningen över att dom "måste sitta i bilkö och fryser och är hungrig" när det hänt en olycka där någon har dött. Till exempel. Ett exempel på ord jag märker rätt hårt på är när tidningar påstår att något är hemligt, eller okänt. Det kan det ju uppenbarligen inte vara om Aftonbladet vet om det och skriver om det. Då är det väl själva definitionen av O-hemligt! 

Och ger man sig ut på vägarna - anytime men i synnerhet vintertid - så får man räkna med att bli stående. För folk kör som idioter och då får man räkna med att bli stående. Och då ska man ha bilen förberedd med vad man kan tänkas behöva om man blir stående. Man får ju snarare se det som en vinst om man inte blir stående. Och då tänker jag ju främst om man kör bil i södra sverige. Här uppe i norr kan man räkna lite snabbt på riskerna om man ska ta E4 eller välja inlandsvägarna. 

Jag har förövrigt blivit så jäkla harig när jag kör bil. Och det blir ju inte bättre av att läsa nyheterna och/eller sociala medier kan man väl lugnt påstå. Särskilt rädd är man ju för större fordon eftersom de kan orsaka större skada, men även personbilar såklart. Man vet aldrig vad det är för idiot bakom ratten. Jag mår så fruktansvärt dåligt i kroppen varje gång jag möter ett tyngre fordon när jag kör bil. För jag vet att räcket på E4 inte direkt sinkar en lastbil som kör 90km/h. Jag har också fått erfara, när jag såg ett program som heter frusna vägar, att det kan uppkomma tekniska/mekaniska fel på kopplingen mellan släp och bil och då får släpet sladd. 
Det är ju också hyfsat vanligt att hålla på med mobilen, även som yrkesförare. Och inte ens yrkesförare verkar alla gånger ha koll på det här med .. ptja.. hålla avståndet. Mobilförbudet. Anpassa hastighet efter underlag osv osv.
Förra gången det blev så halkigt så gick en person ut i en lokal grupp på facebook och uppmanade medtrafikanter att tänka på sånt man ska tänka på vid sämre vägföre ... som det var då, med halka och snörök. Liksom att sänka farten. Slå på dom rätta lysena. Hålla avstånden. Inte göra onödiga omkörningar osv. Såna helt logiska saker som kan förhindra olyckor och eventuellt också döden. Nä men då kommer det en ilsken yrkeschaufför och är så jävla irriterad på att folk ska hålla på att sänka farten och sånt skit för "vissa av oss KAN ju köra i sånt här väglag" och det var ju så jävla irriterande att hamna bakom nån som körde snigelfart för lite snörök. 
Och då blir man ju lite arg. Själv. Inombords. Att yrkesförare ens får vara yrkesförare med den inställningen. Ja men om du kan behärska väglaget så får du ju göra det i den mån det går då, men bli inte arg på folk som inte är så van men ändå har vett att sänka farten. För om alla bara gasar på i "vanlig" fart och det händer en olycka så blir ju yrkeschauffören istället stillastående och då tar man sig ju ingenstans och jag kan inte se hur det skulle vara bättre. 

Så less på folk som inte ens har någon logik. (I slutändan kanske det är jag som är ologisk?).

NU ska jag gå och sova.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0