2. Året som kommer - 2019

Jag var lite osäker på huruvida rubriken på detta inlägg skulle vara Året som kommer, eller året som är. För det kan ju vara båda delarna. Javisst, vi är inne i det nya året - men bara med 11 dagar vilket innebär att det ju ändå är 354 dagar eller nåt sånt kvar av året. Störredelen av året är kvar, så att säga. 

Nyårslöften. Mmh. Njaa.. Det låter så hårt med löften. Nuförtiden kallas det väl mål, vilket väl är samma sak fast det låter inte så brutalt som ett löfte. Ska man köra efter veckorevyns "meme" Månad+Dag=Löfte så får jag som "löfte" att Aldrig ta SMS-lån. Och det är ju ett relativt lätt löfte ändå att hålla, med våra förutsättningar i dagsläget. (Roger får som löfte att lära sig vara snäll, haha). 

Iallafall, några saker som jag har som mål, löften eller önskningar är: 

1. Äta nyttigare. Därmed inte sagt gå ner i vikt, bli smalare eller sådär. Bara bli nyttigare. Men äter man nyttigare så brukar det andra komma på köpet. Vi har kommit till insikt att det inte riktigt funkar i längden att äta som vi har ätit. Dvs lite godis här och lite godis där (to be fair, ganska mycket godis). Chips, popcorn, karameller! Läsk. Sjukt mycket läsk om man ska vara ärlig.

2. Få in soppa som måltid en gång i veckan. Vi är jättedåliga på att äta soppa. Jag åt soppa en gång i höstas (tror jag skrev om det till och med) på caféet som kyrkan driver här i Sävar och jag blev positivt överraskad må jag då säga. Roger är bättre på att äta soppa, då han kan äta mexicanasoppa till lunch varje dag en hel vecka bara för att det inte finns någon matlåda. 
Och på riktigt; jag är hemma 7 dagar i veckan - 14 måltider. EN kan väl vara soppa? Så svårt kan det inte vara, och jag köpte ju till och med en ny, bra till och med, stavmixer som borde kirra biffen (förlåt, soppan) lätt. 

3. Motionera mera.
 Vet att jag har nämnt det redan före nyår, men ett mål är ju att komma mig ut på promenad (om än korta promenader) 4 gånger i veckan. Allt utom stillasittande är bra, ungefär. Jättebra att få upp flåset för jag har fruktansvärt dålig kondition. Och ärligt, ska jag klara av att hålla efter två barn så krävs det att jag får något bättre kondition, något bättre uthållighet. Sen är det jävla skönt när man väl har tagit sig ut. Ett mål i samma kategori är väl att eventuellt kunna börja jogga, men det är en lång väg dit. Just den biten kanske får vara en "Innan jag blir 30". Vilket ju faktiskt är nästa år. Just nu handlar det mer - för motivationens skull - att hitta en bra promenadslinga och sedan försöka "jaga" sig själv. Försöka gå samma slinga liiiite snabbare än man gick förra gången. 

4. Försöka ha mindre skärmtid. Iphone har ju en funktion där man kan se sin skärmtid, och därmed kan man se om man ökar eller minskar sin genomsnittliga tid. Det blir ju lite missvisande då Svante använder telefonen dock, medan jag sover. Men det är också ett mål, att minska Svantes skärmtid. Och då talar vi om alla skärmar. Jag måste vänja av mig vid att ständigt kolla på telefonen för det händer inte SÅ mycket kul på internet. Faktum är väl att det typ inte händer något alls kul nuförtiden som man måste veta på en gång. Man behöver inte kolla sociala medier 18 gånger på en dag. Det gäller bara att komma dit också, verkställa inte bara prata om det.  

5. Bli bättre på att planera - och göra - måltider. I dagsläget är det lite såhär: Roger kommer hem på lunch och undrar "vad ska vi äta till middag". Svar: I dunno. Också blir det mannagrynsgröt till middag för det tar för lång tid att tina upp något ur frysen vid det laget. Jag är hemma, som sagt, hela dagar 7 dagar i veckan. Någon slags planering av utfodring borde väl ändå vara möjlig. Jag har ju länge tänkt att man kanske borde ha ett rullande schema typ, med fasta rätter. Alternativt ha ett schema att måndag äter vi kyckling. Tisdag äter vi fisk. Onsdag äter vi en färsrätt. Torsdag äter vi soppa, osv osv. Det känns ju lite roligare med den senare. Så får man bestämma utifrån vad man är sugen på vilken slags kyckling/fisk/kötträtt man vill äta. Det finns ju rätt så många variationer. Om man bara kommer på dom. 

6. Bli pyssligare/bli mer kultiverad. Jag är osäker om det ens är ett ord. Men eftersom jag ska ha mindre skärmtid så ska jag ju fylla dagen med något annat. Och eftersom Svante också ska ha mindre skämtid, förslagsvis bara se bolibompa på vardagar och kanske lite mer tv på helgen, så kommer även han behöva ha något att göra. Så att sitta ner tillsammans och bygga pärplattor, klippa klistra, rita, måla, lägga pussel osv..
Jag har också ett flertal böcker jag skulle vilja läsa. Jag har alltså köpt ett flertal böcker - med intentionen att läsa - som jag ännu inte läst. Som jag borde läsa, för att jag vill läsa dom. Likaså filmer. 
Jag är förövrig värdelös på att se filmer, fråga Roger. Han kan fråga om i princip vilken film som helst "har du sett den?" och på förhand veta att svaret är .. Näää? Jag är osäker på om jag ens sett alla Harry Potter. Jag äger alla Harry Potter, men jag vet inte om jag har sett alla. Jag hade ju en tanke om att jag skulle se alla i sträck - sen hände barn och sådär så .. ja. Men ger man sig fan på det så borde man ju kunna se en .. varannan dag? Då tar det ju bara 2 veckor. 
Jag har inte tid att se en film, för jag är för upptagen med att klicka runt på youtube och se skit i 3 timmar. Det är ungefär där jag är nu, så det kan ju endast bli bättre. 

7. Avkluttra hemmet. Alltså, det har jag ju jobbat med ganska mycket med under min lediga tid här nu (jag fattar inte att jag har varit hemma så länge som jag har!) men det finns fortfarande en hel del förbättringar att göra. Jag gick in i garderoben idag och fick typ panik över att det var så fullt överallt och då är inte ens allt i garderoben. Det är ju hemskt! Så det är ju också ett mål, att göra sig av med sånt man kanske inte direkt använder och framför allt - inte köpa nya saker som man inte verkligen, verkligen, vill ha och/eller behöver. Vi har så många garderober och skåp och många av dom är överfyllda med saker som .. bara ligger där. Utan funktion. Roger påtalade att vi har alldeles för mycket i städskåpet, i kemikalieväg. Där ville han rensa. Och det kan jag hålla med om. Man kanske får ta ett skåp i taget och se var man landar. Som sagt, mycket som man har i skåpen används inte och vissa saker har vi aldrig använt ens en gång, så... Jag vet med mig några saker som jag typ skulle kunna rensa ut redan ikväll, som vi aldrig använt. Eller ja, en gång. För 4 år sedan. 
I skåpet över skafferiet har vi ett gäng ölglas, eller jag tror att det är ölglas iallafall, fast man kanske inte tänker ölglas när man ser dom. Men jag tycker dom är vansinnigt snygga, men fruktansvärt opraktiska. Det är höga glas, som är smalare än botten än upptill. Klarglas. Ingen utsmyckning eller så. Fruktanskvärt opraktiska, eftersom dom knappt går att diska för hand eftersom dom är så långsmala att man typ inte ens får ner handen. Men dom går ej heller köra i diskmaskinen, för att dom är för höga. Mmhmm. Och, på grund av höjden och långsmaligheten så är dom ju väldigt lätta att tipp ut. I synnerhet kanske om öl är inblandat. Men jag har ännu inte haft hjärta att sälja bort dom, men nu medan jag skriver inser jag ju att det är det enda alternativet. Vi kommer ju inte använda dom. 

8. På ett lite mer personligt plan, så är det väl ett mål eller en önskan att vara mer social. Att våga vara mer social. Är det fler personer än typ jag och en, möjligen två, till så blir jag mer av en åskådare. Jag har väldigt svårt för att ta plats i ett samtal när det förs mellan flera personer. Och jag känner ofta att det jag säger ändå kanske inte riktigt spelar någon roll, det är ändå ingen som lyssnar och jadajada. För det är så det har varit många gånger. 
Att ta mer ögonkontakt, för det är jag verkligen urusel på. Jag vet inte om det kommer sig från att jag läste nån gång att om man kollar en katt i ögonen så tror katten att man utmanar den så då slutade jag kolla katterna i ögonen, och uppenbarligen då också folk hahaha! 
Att sluta älta saker. Jag kan liksom, en dålig dag, ligga i sängen och ska sova och komma på något som hände för tusen år sedan och liksom ligga och nojja över det. Typ att "åh när jag gick i åttan hände det här och usch undrar om den personen fortfarande.. ". Ungefär. Tusen år sedan. Obetydligt idag. Inte i min hjärna, nejnej. Här ska det ältas skit i förbannelse. Det skulle jag gärna vilja komma ifrån, och just den biten handlar väl lite om självkänsla, vad man tänker om sig själv osv... Jag måste sluta klanka ner på mig själv helt enkelt. Easy peasy. 


Åh. Finns säkert mycket mer jag skulle kunna fylla listan med. 10 punkter vore väl ett jämnt och fint tal. Men mycket går ju hand i hand också. En punkt skulle kunna vara "bli bättre förälder", men det kommer ju lite med allt annat. Att jag ska försöka äta nyttigare, motionera mer, minska skärmtiden.. Mycket av det är ju för barnens skulle också, då vi märker att Svante tar efter våra vanor. Han leker inte med sina leksaker, han vill se på teve eller spela playstation eller spela på telefonen. Han vill ha fredagspopcorn och lördagsgodis och saft. Chips, kakor och bullar. Han vill inte gå ut och åka pulka för han vill vara inne och se på tv. 
Och om jag äter nyttigare, motionerar och gör saker som jag tycker är kul och som får mig att må bra, så kommer jag ju också bli en bättre förälder. Än om jag konstant är trött och känner mig smått värdelös. Javisst, såna dagar kommer alltid att finnas, men dom kommer förhoppningsvis bli färre. 8 mål kanske räcker för stunden. 8 mål är nog kanske till och med mer än tillräckligt. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0