Lugn lördag

Man kan ju tycka att man nån gång borde lära sig. När man har varit småbarnsförälder i 4½ år, tvåbarnsförälder i snart 5 månader, så borde man ju nästan ha fått in det i systemet att GÅ OCH LÄGG DIG! Men icket. 

Igår satt jag uppe och ugglade framför teven efter att barnen somnat. Jag såg inget speciellt ärligt talat, utan zappade emellan och kan eventuellt ha småslumrat en stund innan jag släpade mig själv isäng. Lyckligtvis så vaknade lilltjejen bara en gång för matning. Och somnade sedan lätt om och sov vidare. Jag somnade också, med lätthet, om och sov vidare tills dess att Svante klumpedunsade in i rummet för att väcka mig och fråga om man möjligen fick spela på "elefonen". 

Javisst, det är ju en situation man själv satt sig i eftersom han lärt sig att mamma och pappa gärna sover vidare och då kan man få ha telefonen. Men det går inte riktigt hand i hand med att försöka få honom att aktivera sig med annat. Förhoppningen om att han lär sig ligga still och mysa en stund på morgonen dör dock sakta ut. Han blir helt omöjlig att ha att göra med när man ger honom beskedet att han inte får ha telefonen, i synnerhet inte när han väcker en för att be om den. 

Och då vaknar ju Elise av uppståndelsen, då är det bara att kliva upp och överge sängens gosiga värme så att åtminstone en av oss får något som kan liknas vid en sovmorgon. Jag är ju också något mer morgonpigg än min käre sambo, sen gick han och la sig betydligt mycket senare än mig. Eller betydligt och betydligt, det var väl kanske 1-1½ timmes skillnad. Sen kände jag mig hyffsat pigg, då... när jag klev upp. Not so much nu kan man väl säga. 

Hur som, frukost och lunch är avklarat, Roger åkte iväg så att Svante skulle få busa en snabbis med kusinerna och Elise sover. Annars hade nog vi följt med också. Än så länge idag har tempot varit relativt lugnt, jag har hunnit med att betala räkningarna, skottat uppfarten och justera luckfronterna på tv-möbeln så dom hänger rakt igen. Återstår att se hur länge dom får göra det, då Svante emellanåt gör akrobatiska konster med hjälp av två av dom fastän han vet att han inte får. 

Våra andra enda övriga planer för dagen är att storma affären och inhandla diverse (mest grönsaker faktiskt) så vi kan äta tacos till middag. Vi har väl dock inte bestämt oss ännu om vi ska handla på det lokala ica eller om vi ska göra en utflykt till den stora staden. Vilket ju faktiskt känns lite onödigt, egentligen. Personligen är jag så sjukt sugen på flygande jacob ... men tacos ska nog funka också.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0