En helg, följt av en måndag

Jag var tvungen att fråga käre herrn vilken den första filmen var vi såg på sjukhuset för jag höll på bli galen över att inte komma på det. Det är ju bland det värsta jag vet, att veta att man vet men ändå inte riktigt koppla ledningarna ända fram. Van Helsing var den första filmen, och eftersom jag knappt ens kom ihåg den så är slutsatsen att jag nog inte tyckte att den var så fantastiskt bra. 


Nåväl. Förra måndagen blev vi utskrivna från sjukhuset, och på tisdagen var vi på BVC för längd och vikt och sånt där. Som vi förövrigt måste gå tillbaka till att göra en gång i veckan igen, vilket ju inte är största omställningen eftersom vi hittills sen nyår varit varannan vecka. 
Tisdagen bjöd ju även på en valborgsmässoafton som ägnades hemma. Tacomys, soffhäng och inte så mycket mer. Vi kände inget behov av att gå till någon brasa, då Svante fått se brasa hemma hos mormor under helgen och vi fick ju se när sågen brann. Vi hade sett eld helt enkelt. 

I fredags gjorde vi återbesök hos BVC (har ett svagt minne nu av att jag lyckades klämma med det i förra inlägget?) eftersom man vill säkerställa att hon vänder uppåt i vikten igen då hon lyckades tappa bra nog mycket under sina tre kräkveckor. Hon gick ner 700gram, vilket ju inte låter så jäkla mycket, men väger man bara strax över 8kg så blir det ju ungefär 10%. Men från tisdag eftermiddag till fredag morgon lyckades vi iallafall göda upp lilltjejen 95 gram, så nu tragglar vi på med att plåga i henne välling och gröt och fruktpuréer och annat göttigt så hon kommer upp i matchvikt igen. 

Helgen har vi till största del spenderat borta. I lördags tog vi bilen, packade in ungarna och åkte på äventyr. Roger skulle köpa några bildelar av en herre i utkanten av Lövånger och jag ville se något annat. Det blev något av ett safari. Jag tappade bort räkningen på hur många rådjur jag såg, men det var minst 12 stycken iallafall. Jag såg två kritvita renar, helt förundrad över att Roger inte såg dom då dom stod bara i dikeskanten - förvisso på mötandes sida men ändå. Nu ligger ju inte så mycket snö kvar så kontrasten var ganska stor. 
Jag upptäckte också att jag tydligen är väldigt nyfiken på fåglar. Det måste nog ändå sitta i sedan SVT´s serie för något år sedan "Det stora fågeläventyret". Nä vänta, hette det så? Iallafall, kändisar skulle fågelskåda - det var det programmet gick ut på. Och man kunde åka ut om man inte gjorde det tillräckligt bra. 

Hursomhaver, två orrhönor såg vi (eller tjäder, dom är ju rackarns lika ändå). Jag såg storspov, tofsvipa, svanar och tranor (jag vet - superexotiskt). Jag såg någon fågel som jag hemskt gärna skulle vilja veta vad det var för något, för den såg ovanlig ut. Och sen i vassen när vi passerade en av pölarna längs E4an satt en fågel som såg ut som en häger, men när jag googlade så stod det att det var sällsynt att hägern tog sig ända upp till norrland, så jag vet inte. 
Jag känner att jag eventuellt måste skaffa en liten fågelskådarbok. Samtidigt så skådar jag nästan bara fåglar när jag åker bil, så det känns något överflödigt. 

På söndagen tog vi sovmorgon, (jag fick faktiskt sovmorgon även på lördagen), och sen åkte vi till Ånäset för att klippa herrarna. Roger klippte sig inte så länge sen, men Svante hade nästan börjat på rocka hockeyfrilla så det var dags. 
Sen åkte vi hem efter att ha spenderat några timmar där, och gjorde det väldigt enkelt för oss. Vi beställde pizza. Det är ju ingen Burträskpizza, men det var gott ändå. Vi fick till och med en pizza på köpet gratis, eftersom dom lyckades tabba sig med ena och snöra på någon extra ingrediens. 


Och i morse var vi uppe med tuppen. Eller jag var, och typiskt nog så tar Svante och sover lite extra länge när vi måste kliva upp och ska någonstans. I morse skulle han infinna sig hos tandläkaren 7.10. Väldigt ohuman tid när man har två barn, små barn. Tur nog (?) så var Roger hemma idag, eftersom han skulle in och operera käken. Så Elise fick fortsätta sova hemma, medan jag tog med mig vilddjuret till farbror tanddoktorn. 
Sen när klockan blev mer skjutsade vi Roger till sjukhuset för sin operation, och medan han var där åkte vi vidare och hängde med Maria en stund på Avion. Svante fick leka av sig en stund på lekytorna, och sen tog vi en fika. Och så sprang Svante iväg, han bara stack. Så då fick Maria springa efter och hämta tillbaka honom .. och när vi skulle gå ut till bilen igen typ 2 minuter senare så stack han igen. Och försvann. På riktigt. Han var inte på lekytan som han sa att han ville till, så vi kollade ute en sväng eftersom han ibland ska "vinna" till bilen.

Men han var inte ute heller, så då fick vi gå in också delade vi på oss och gick åt varsitt håll. Han hade bara fortsatt att springa runt, tills han hittat lekytan han älskar. Med rutchkana. Han hade typ inte ens fattat att han var borta, och han blev helt rabiat när vi skulle gå ut i bilen för att han "ville spela mer". 
Menmen, ingen utskällning men några väl valda hårda ord i bilen för att förtydliga allvaret i hans agerande, och jag tror att det gick in i hans huvud. Det återstår ju att se.  



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0