Ren :)

Det senaste halvåret har jag i princip bara lyssnat på en artist. Inte ovanligt att jag fastnar för en artist och kör den på repeat ett tag, ett tag var det bara George Ezra. Sen blev det Lewis Capaldi. Men 6 månader är ovanligt länge. Jag inser nu att det ofta verkar bara brittiska musiker jag verkligen fastnar för och kör på repeat, för den senaste i raden är från Wales. 

Jag satt på youtube, som jag oftast gör när jag inte har något bättre för mig - vilket är sällan, och fick upp ett förslag på en video. En "reaction" video (sånt brukar jag aldrig titta på) där någon snubbe skulle reagera på - och analysera - Hi Ren av Ren. 9 minuter lång, och helt olik någonting annat. Är den bra? Jag vet inte. Det är inte direkt en låt man startar för att sjunga med i, det är inte en låt man dansar till och det är inte en låt som får en att må bra. Egentligen. Lättast att beskriva den är väl konst. Terapi. Jag har ingen aning egentligen. Men jag fastnade, både för reactions och Ren. 

Och han är en skicklig musiker, det måste man ge honom, även om inte musiken han gör tilltalar alla. Jag körde några låtar på högtalare igår när jag lagade mat och när Roger kom hen så funderade han högst tveksam vad det egentligen var jag lyssnade på. Flertalet har påpekat att han är något av ett musikaliskt geni, då han skriver sina egna texter, producerar sin egen musik. Han är en jävel på gitarr, självlärd via youtube. Alla musikvideos gör han själv med en vän. Albumen släpps själv då han inte längre är signad till ett bolag. 
Helt oundvikligt under hela resan så har man ju satt sig in i bakgrunden till många av låtarna också och även hans livshistoria, som ärligt talat är . . rätt brutal. 

Skulle kunna skriva en hel jäkla uppsats, men här kommer iallafall ett antal låtar som jag tycker att alla borde se och höra. 

Hi Ren - filmad i en tagning. Den inre dialogen mellan det onda och goda, lätt humoristiskt skriven om man har den sortens humor. Som sagt, 9 minuter lång. En viktig påminnelse dock om att livet är föränderligt, och att det goda inte kan existera utan det onda. 

Tale of Jenny & Screech - En triologi som vävs samman på ett helt makalöst sätt. Krävs att man ser den med video (som de flesta av låtarna ärligt talat). Första låten handlar om Jenny, andra om Screech och sista om Violet och tar en minst sagt på en resa genom känslorna. Som att se en minifilm. Han är väldigt skicklig på att agera också. Videorna är tagna i såkallad One take, vilket gör det lite mer imponerade. 

Chalk outline - feat. Chinchilla. Ord överflödiga. 

How to be me - feat. Chinchilla. Ord överflödiga även här. 

Suic*de - En allvarlig låt som slår ännu lite hårdare när man känner till hela historien med hans barndomsvän som tog livet av sig genom att hoppa från en bro. Ren var den kompis som bodde närmast bron, men han hann inte fram i tid. Den första delen av låten handlar om hur han själv funderat på att göra det - och den andra delen av låten handlar om livet efter att någon gjort det. 

Sickboi - En väldigt raptung låt, men handlar dels om problemen med sjukvården och läkemedelsindustrin. Ren själv drabbades av borrelia (Lyme) men feldiagnostiserades i flera år och har nu kroniska psykiska besvär. (om jag förstått det hela rätt). 

Money game pt 1 & 2 - Del 1 är också en one take, där det krävdes 160ish tagningar för att få  till den rätta. Personligen gillar jag del 2 bättre. I oktober släpps del 3. 

Nu är det väldigt mycket text här, men här kommer bara en lista på alla låtar jag tycker att man ska höra utöver de jag skrivit redan. Se fram emot en helkväll om man säger så. . Han har ju också ett band, som också har flera bra låtar och covers. 

Freckled angels 
Love music pt 1 - 4. Del 2 är min absoluta favorit. 
Dominoes
Heretic
Fire
Dear god
Humble
Hold on
Diazepam
Animal flow
Murderer
The hunger
Genesis
Praise you (cover) (med bandet The Big Push)
Precious - The Big Push. Min absoluta absoluta favorit just nu. 
Bongo bong - The big push (på youtube)

Som sagt. Ger ni er på att djupdyka i Ren som jag har gjort så är ni inne för en åktur :) Nu måste jag gå och laga middag.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0