Om nån av oss dör

Jag har suttit här och blivit halvt galen på försäkringar.

Jag har var tredje månad i typ tre år betalat 228 kronor till Folksam. Trots att hemförsäkring (som går via Folksam) ska ingå i Medlemsavgiften som jag betalar till Handels. Jag har inte tänkt så mycket på det, men det är någon tilläggsförsäkring visar det sig, jag betalar.

Typ Sjuk- och Efterlevande försäkring, samt utökad olycksfallförsäkring. Tydligen är det så att man får dessa automatiskt om man inte tackar nej till dom. Vilket jag tycker är jättekonstigt, vill man ha nåt så borde man väl snarare behöva be om det, men det är klart. Då tjänar ju inte Folksam några pengar.

Men jag kan inte minnas nu ifall jag faktiskt med flit valde att inte tacka nej - för att det var något bra. Men jag minns som sagt inte, och nu kan jag inte komma på exakt varför dom skulle vara bra. Visst, 228 spänn på tre månader... det är väl inte så att man blir mörkrädd. Men det handlar ju om närmare 900kr om år.

Och om det dessutom går till något man inte direkt behöver..... ja då känns det ju onödigt.
Men jag vet inte helt säkert att det faktiskt är onödigt. Så please help me. Den ena biten vet jag redan är onödigt, jag behöver väl ingen utökad olycksfallsförsäkring som gör att jag eventuellt, mest troligt inte, kan få ut en halv miljon mer. I don't need that.

Men den här sjuk- och efterlevandetjosan då. Vad är den bra för? Behöver jag den? Om jag dör så får mina efterlevande (dvs Roger) 150 000 kr. Eventuellt. Efter det jag har läst så har jag inte så stort förtoende för att faktiskt få någon ersättning från Folksam ifall något skulle hända. Kanske ska man dra tillbaka dom tillägg man betalar för, och bara köra på den man får automatiskt får via Handels.

Dessutom vill banken att vi ska teckna en livförsäkring, nu när vi köper hus så att ifall en av oss dör så kan vi lösa ut våra efterlevande. För där, enligt banken, så är det mina föräldrar som ärver mig såvida jag och Roger inte gifter oss.

Åh jag blir bara förvirrad.
Det enda som är glasklart är att vi inte behöver ha två Hemförsäkringar, som vi har nu.
Det är jobbigt att bli vuxen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0