Saaben på liften igen

Idag har vi åter igen kollat över Saaben. Man hinner ju som bara åtgärda ett fel innan det dyker upp ett nytt.Den läcker olja någonstans ifrån, så vi har försökt att lokalisera vad och var det är som läcker.

När vi var påväg till banken förra fredagen så kläckte Roger ur sig att jag borde köpa en ny bil. Mhm, för det är sånt man vill höra när man är påväg till banken för att höra hur djupt man kan skuldsätta sig. Den läcker ju som sagt olja, och babe har sagt som så att jag inte får stå på uppfarten till huset innan oljeläckaget är fixat. Ska inge söllas ner på uppfarten direkt.

Så vi har kollat över det, och jag har hela tiden sagt att jag tror att det är från oljepluggen det läcker eftersom jag inte tyckte att den har läkt innan vi bytte plugg. Så babe gjorde en motortvätt, och passade även på att spola av bilen som snabbast. Ifall ni undrar varför det fortfarande är skit kvar på framrutan och taket så är det för att just dom sidorna på bilen inte var viktigt. Tydligen. Jag skrev hej i smutsen på taket. Bara så att ni vet.

Vi körde den på tomgång, väntade och väntade och väntade och väntade och kikade och väntade lite till. Sen hissade vi bilen. Och ni ska tro min förvåning, ja Rogers också, för jag hade rätt! Och det kändes så bra!

Sist vi bytte oljeplugg så var ju karln tvungen att såga lite med rondellen och jobba hårt för att få lös min runddragna oljeplugg. Det visade sig att han tydligen lyckats såga lite i själva tråget också, så pluggen höll ju inte helt tätt då.
Och det kändes så bra, dels att det var ett sånt enkelåtgärdat fel och dels att jag hade rätt och det var inte mitt fel! Awesome, det gjorde hela min dag. Så han gjorde nåt med nån tätningspackningspastatjosan och pluggen och sen verkade det som att det blev tätt. Vi ska kolla igen imorgon, för vi hade inget filter.

Vi var ju tvungen att tappa ur all olja, och varje gång man byter olja måste man byta filter. Så imorgon ska jag komma ihåg att köpa ett filter, så att vi kan hissa bilen och byta det. Så det inte blir tätt.

Det känns ju även otroligt skönt att veta att det inte verkar vara topplockspackningen som håller på att fara. Jag vet för övrigt inte exakt vad en topplockspackning är, men jag vet att det är dyrt som fan att åtgärda och att min första bil, fårrden, gick topplockspackningsdöden till mötes. Och det är ju en annan rolig historia som jag kan berätta en annan gång när jag har tid. Det involverar en ladugård, en ledsen elin, en mjölkbil och en vänlig mjölkbilschaufför och ett rep som fick agera bogseringslina med mindre framgång. Visst låter det spännande?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0