When I sleep

När Roger kom hem från jobbet frågade han om jag var vaken när han kom hem från bion igår kväll, eftersom jag tydligen hade verkat vaken. Jag hade sagt något och rullat över på min sida - för jag låg tydligen lite tvärsöver som vanligt.

Men jag är relativt stensäker på att jag inte varit vaken en enda sekund sedan jag somnade igår. Vilket var typ så fort jag lagt huvudet på kudden. Det är nästan så att man skulle vilja filma sig själv en natt, och se vad man egentligen håller på med eller säger.

Jag vet att jag, när jag var liten och delade rum med min bror, pratade i sömnen. När jag sov väldigt lätt, eftersom jag svarade på det min bror frågade mig. Vilket i princip var "Va?". Jag vet en gång så hade jag drömt att jag träffade en klasskamrat ute och det hade gått förbi någon kille och kompisen jag träffat frågade vem det var. "Ja' tro' han het' Nicklas" sa jag då, för det var ju det jag trodde. Då sa min bror -Va? Och jag sa igen "Ja' tro' han het' Nicklas!" innan jag vaknade och insåg att jag precis hade konverserat med min bror i sömnen. Och ja, det var så jag sa det. På Norrlänska/bonnska. Ja' tro han het Nicklas. Men jag minns inte vem det var jag drömde passerade, men jag är rätt säker på att han inte hette Nicklas.
 

Ibland, typ varannan morgon, vaknade jag med huvudet där jag på kvällen haft fötterna. Så frågan är ju ifall jag bara gjorde en 180 i sängen under natten - eller om jag varit uppe på promenad och lagt mig åt fel håll. Sömngång är nämligen vanligt i min släkt. Mamma har berättat att hon gick i sömnen när hon var liten. Och råkade låsa sig ute på farstubron, mitt i natten, mitt i vintern, med bara täcke. Som tur var vaknade morfar av att det lät ute på bron.

Min bror har också varit lite av en sömngångare. Mamma vaknade av att han stod och slet i ett element i hallen (kan tillägga att det här var när min bror kanske var... 6-7 år eller yngre, så det är typ 18-19 år sedan.) Mamma frågade såklart vad han egentligen höll på med och det visade sig att han behövde gå på toa, men dörren satt fast... För ja, "dörren" var ju fastskruvad i väggen.

När jag blev äldre, typ bara för några år sedan, väckte jag ibland mig själv för att jag gav ett speciellt ljud ifrån mig precis när jag somnade. Och det är ju jättelyckat, att väcka sig själv genom att somna.

Jag vet inte vad poängen med det här inlägget är. Att jag gör märkliga saker i sömnen och att jag förmodligen har ärvt det? Vi gör nog alla märkliga saker när vi sover.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0