För kossor är ju vilda djur.

Jag satt och läste lite kommentarer under en reklamvideo för norrmejerier som en vän till mig hade kommenterat. Det var angående att kossorna var så glada över att få komma ut på grönbete. Oväntat många var av den inställningen att "det är väl klart att du också skulle vara glad om du inte hade sett solen på 7-8 månader".

Folk .. Folk. Ja. Ibland undrar jag vad folk tänker med. Om dom använder huvudet till någonting vettigt överhuvudtaget. Nångång, någonsin. Djurplågeri att hålla djuren instängda de 10 månader som dom inte är ute. Jag vet inte riktigt hur många månader den här människan har på sitt år, men om kossorna släpps ut i början av maj. Och tas in igen när gräset börjar tappa sin näring, där i september-oktober så är det väl snarare 7 månader än 10. Och kossan skulle säkert tycka att det var skitkul att vara ute på vintern. När det inte finns något överhuvudtaget att äta och det är svårt som fan att ta sig fram. Ja. Då hade dom nog haft det mycket bättre än i en ladugård, där det finns mat och värme. Och nån som mjölkar dom.
Sen finns det ju inga fönster på ladugårdar. Det är mörkt. Svart. Kolsvart. Dom ser inte solen alls, någnång resten av året.

"Lustigt att kossan ska bli överväldigad och glad över att komma ut på grönbete fast det egentligen är där ute i naturen hon hör hemma, och inte inomhus i ett trångt bås där hon förmodligen får stå knädjupt i sin egen avföring och skyfflas levande fram med gaffeltruck. En “vanlig” kossa lever i 25 år, men vet ni hur gammal en kossa i mejeriindustrin hinner bli, innan hon är helt utsliten och hennes kropp enbart duger till bränsle? Svar: 4-5 år. Vad säger det egentligen om dagens köttindustri och djurhållning?"


Vad säger man? Någon kanske skulle ha läst på litegrann innan man uttalar sig?
Nr 1. Har ni nångång, nånsin, sett en vild ko? I naturen, där kon tydligen hör hemma. Jag har nämligen inte det. Ja. Alla djur har ju varit vilda en gång i tiden. Då är det väl fel att ha hund i koppel också antar jag. Som husdjur. För dom är i grund och botten en varg. Som hör hemma i naturen. Dagens tamkor härstammar från uroxen. I Indien. För 8000 år sedan. Kom till Sverige som tama, för 2000 år sedan. Men dom hör hemma i naturen. Precis som alla andra tamdjur då. För då är allt bättre. När man får vara sin egen.

Nr 2. Kossan får stå inomhus (ja) i ett trångt bås (nej) som är knädjupt med hennes egen avföring (gud, nej) och forslas fram med en gaffeltruck (jag vet inte riktigt i vilken ladugård den här personen har varit, men jag tycker att hon definitivt borde anmäla den).
En vanlig kossa. Jag vet inte riktigt vad en vanlig kossa är, men ja.. en ko kan leva mellan 10-20 år. Och med dagens köttindustri gör dom sällan det. Om man inte har kossorna för skojs skull. Närmare 7-10 år behåller man en ko, oftast, eller tills den inte producerar så bra längre. Tragiskt nog. Men då skickar man inte kossan till förbränning. Den skickas ju på slakt, och blir istället mat. Och möbler. Kläder kanske.

Många gårdar har lösdrift idag. Det vill säga att kossorna går löst inne i ladugården, (istället för att pulsa i snö eller vara ute och äta näringsfattig mat) under vinterhalvåret. Många kossor väljer även att vara inne på sommaren, även fast dom kan vara ute.

Rent generellt så tror jag faktiskt att kossorna har det bättre av att ägas, bli omhändertagna och matas än att dom skulle vara "fria" och få sköta sin egen framtid. Och det säger jag inte bara för att jag har jobbat i en ladugård. Jag vet att kossorna har det bra. Iallafall där jag jobbade. Dom har det rent. Dom får vara ute mer än dom ladstadgade 2 månaderna. Dom får mat på utsatta tider och dom mjölkas med jämna mellanrum. Dom får vård av veterinär och dom avlivas när dom lider och inte kan hjälpas. Kalvarna får dia och kossorna får till och med emellanåt gå till frisören. Vissa får ha BH för att juvret är för tungt, och dom får bada klövarna en gång i veckan för att förhindra sjukdomar. Skiten skrapas undan flera gånger om dagen, och dom får nytt sågspån 2-3 gånger per dag, beroende på hur skitit det är.

Jag tror inte att dagens kor skulle må bra om vi bara tjoff, släppte ut dom i skogen. Be free! Varsågod.

Tänk efter före.
Men jag har väl fel som vanligt.
Och eventuellt överreagera en aning.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0