Ett inlägg om bäbis

Idag har jag varit vaken sjukt länge. Hela 17 timmar! I normala fall så är jag vaken kanske max 11. Har sällan kravlat mig ur sängen före 11:30 sen två veckor tillbaka. 

Mest för att palten har rejvpartyn till mitt i natten. 

Anledningen till att jag drog mig upp redan 6 i morse var först ett toabesök. Sen skulle jag till barnmorskan 9, så det var liksom ingen mening att somna om efter det. 

Hade väl på känn redan innan att det inte skulle gå lika fint som alla andra gånger, då jag varit så sjukt trött och haft svårt att göra saker längre stunder stående utan att bli lite yr. 
Högt blodtryck, och högt blodsocker var domen. Tillsammans med en explosionsartad kring i magmått. Tydligen inte jättebra, men jag skulle ju ändå på Tillväxtultraljud idag så bm verkade inte så orolig. Jag ska få göra om glukosbelastningen bara, på måndag, för att vara på den säkra sidan. Mitt höga blodsocker kan bero på att jag smällde i mig flingor med oboy 40 minuter innan jag gick dit. Och min höga puls kan bero på att jag, som sagt, gick dit. 
Magmåttet vet jag inte... Kan ha ökat mycket för att jag inte fått skita på 3 dar? Sorry för den informationen ;) 

På TUL tyckte dom att det såg bra ut. Bäbä var nalta stor kanske, vilket kan bero på att både jag och Roger är ganska stor. Kan även hänga ihop med mitt blodsocker, det får vi se på måndag. Vad kul jag ska ha! Ultraljudsmannen uppskattade vikten på Bäbä nu till 3100 ungefär.... Vilket är lite över kurvan då jag har 5veckor kvar. Eller lite över.. 22% över tror jag han sa, och räknade lite på hur stor Bäbä borde vara vid bf. 4700. Åh. Pax intrklämma ut den. 

Men ingen av läkarna där verkade heller särskilt oroliga, dom menade att det var inom det normala. På gränsen. På den normala stora skalan. Ingenting att oroa sig för. 


Men det är väl klart man oroar sig. Särskilt när man hela dagen mått illa dessutom. Googlat (inte bra) graviddiabetes och havandeskapsförgiftning och blir väl inte mindre nojjig. 

Samtidigt så känner jag att jag måste lita på mina läkare och barnmorskor. Om inte dom är oroliga så är det nog inget. Jag ska bara klara den här helgen, med minimerat intag av socker och sen få veta på måndag om det är något fel. 

På mig. 

Bäbä mår uppenbarligen förträffligt där inne. Bra hjärtljud, gott om fostervatten och den rör sig. Kliade sig lite på näsan när vi var på besök, men ville fortfarande inte berätta vad den är. Jag tror på tjej. Eller trodde. Jag är osäker sedan jag drömde en dröm om att det var en pojke. 

Nu ska jag sova. Eller lägga mig, och känna partyt dra igång. 

Jag blir mer orolig när det inte är party och bara duttar. Bäbä är duktig på att skrämma mamsen. Och så kommer det väl fortsätta i all evighet.. 

En annan orsak till mitt förhöjda blodsocker, utöver oboyen, kan vara att jag äter väldigt oregelbundet. Och knappt rör mig. Jag kanske borde få in typ samma rutiner som på jobbet. Fast andra tider, jag vill inte kliva upp 6 och äta frukost. Och röra mig, typ gå runt kvarteret en gång per dag ^^ 

Jag har förresten tappat i vikt också. Vilket enligt alla läkare och bm och alla är suuuuuperbra. Man tar åt sig äran även fast man inte direkt gjort något aktivt val i det. 

Men ska man räkna att jag har gått upp 3kg, och sen räkna att bäbis väger 3lg + moderkakan och fostervatten och ökad blodmängd, så har jag gått ner i vikt. Jag kommer alltså väga mindre när ungen ploppar ut, än vad jag gjorde när jag blev gravid. Hur awesome är inte det? ;) 

Jag börjar förresten bli less på att vara preggo. För ett tag sedan kände jag att det kan få fortsätta ett tag till. Men nu, när den knövlar ihop alla mina inre organ känner jag mest... "Ploppa ut 3v för tidigt". Inte före marknaden, men sen kan du komma när du vill. 

Jag kanske borde börja tvätta kläder. Och måla klart sovrummet. Och packa bbväska, om den känner att den vill kika ut i förtid. 



Kommentarer
Postat av: Kusin Frida

3kilo?! Sjukt bra jobbat!! Jag gick upp 30+. :-P Det är så jobbigt att oroa sej. Men snart är den ute och det är på nått sätt lite enklare.. (fast ändå inte) men just det att kunna SE och att det inte bara hänger på en själv att känna efter hur den mår. :-) Lycka till när det är dax!! Det kommer säkert gå jätte bra.

2014-06-24 @ 22:54:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0