5 tidningspunkter.

Jag tror jag är för smart för att läsa tidningen.
Eller för besserwisserig.

1. Det enda politiska jag följer inför valet är rubrikerna i tidningen. Och utifrån rubrikerna har jag uppfattat det som dagisnivå. Istället för att lyfta fram vad som är bra med ens egen politik så håller man på med "aaaahmenduråååå?!". Det jag kommer ihåg från valrörelsen än så länge - och nu har jag förvisso ammningshjärna och kommer ihåg saker i typ 7sekunder - är att Löfven blev arg över lådan. Vilket väl är förståeligt, sätt Reinfeldt i en grop istället. Why not liksom? Alla partier kastar skit på Åkesson - även fast han är den enda som är modig nog att ta upp det här med invandring, vilket ju är det enda han vinner på också.
Och, för att vara ärlig, anledningen till att det kommer upp så mycket skit om SD är ju för att man gräver så oerhört i alla SDares historik. Lusläser bloggar, stalkar på stan för att höra om dom säger något opassande osv osv. Gör samma med alla politiskt aktiva, S - M - KD - V osv, så ska ni se att det kommer att komma upp en hel del illaluktande korvar. Och nej, jag sympatiserar inte särskilt mycket med SD. Men dom har väl en och annan poäng. Och jag hoppas att jag slipper rassekortet nu, för det är det man brukar åka på om man på något vis erkänner SD som intelligenta på något plan.

Jag tror förövrigt inte att folk längre vet vad det innebär att vara rasist. Men det kan jag ju ta i ett annat inlägg. För det här skulle ju handla om min besserwisserighet gentemot tidningar / folk som kommenterar tidningar.

2. En personbil voltar ner i Umeälven. En person hittas död i bilen, men personen i fråga kan inte identifieras. Två frågor uppstår, såklart, för mig. Fanns inget körkort? Inte? Nähä, men vem står bilen registrerad på? Då kanske man får fram en identitet på så vis. Kanske. Jag vet inte. Jag kan ha sett för många kriminalfilmer. Men om bilen är registrerad på Åke, 56, från Lycksele. Och bilen var påväg till/från lycksele - den avlidne i fråga är en man i 55årsåldern så kan man ju kanske ringa till någon anhörig och höra om dom har hört av Åke något. Eller ringa Åke? Hur svårt är det att få fram lite info i dessa dagar. Men det är klart, dom måste väl vara lite delikat också, och inte oroa eventuella anhöriga alltför mycket.

3. En person blev attackerad av en björn! I skogen! Oh my god! Nu ska björnen avlivas. Och under artikeln så är det folk som skriver att "det är klart den ska avlivas om den oprovocerat attackerar en bärplockare". Vilket ju är kul, för i artikeln står det att kvinnan var ute för att räkna träd, och i rubriken till samma artikel bärplockare. Kul jobb förresten.
Men vadå oprovocerat? Det kanske var en björnhona med ungar. Den kanske försvarade sitt mat. Den kanske försvarade sitt ide - i väldigt god tid förvisso (eller när går dom i ide?). Är man i skogen kan man väl inte säga att den kanske går till attack oprovocerat.
Om den stod och åt i blåbärsriset och hon kom för nära. Om björnen tidigare stött på en älghund och taggat till då. Om hon bara råkade smyga sig på björnen. Jag tycker väl att den som blivit attackerad borde få avgöra ifall björnen utgör en risk för andra människor eller inte. Kanske var björnen skadeskjuten? Finns ju dom som inte rapporterar in sånt också - om man tror att det inte tog. Eller om någon är ute och tjuvjagar, finns såna också.
Varför ska björnen dö undrar jag. Visst, kolla upp björnen så den inte är sjuk eller skadad eller så men annars reagerade den väl bara instinktivt.
Förvisso, vad gör en björn mer eller mindre i dom norrländska skogarna.

4. För att fortsätta ovanstående - en annan kommentar skyllde den minskade älgstammen på att det finns alldeles för mycket björn och att dom som inventerar björn i dagsläget är inkompetenta och borde ersättas. M.
Kan det vara så att älgbestådet har minskat för att man skjuter ganska mycket älg - varje år? Man skjuter ju praktiskt taget bort två generationer varje år. Du får skjuta en ko, och en kalv. Ja - kalven växer ju inte upp då och producerar vidare och kon kan ju i sig inte reproducera vidare från döden heller.
Viltstängsel påverkar också. Viltolyckor. Tjuvjakt - JA det existerar även i Sverige. Vad sägs om att pausa älgjakten ett år? Gå ut i skogen och bara titta på älgen och konstatera att den finns. Om det har blivit så överpopulerat med björn så borde det ju ses en hel massa björn nu för tiden också, men det har jag då inte hört något om.

5. Det blev mycket lokalt nu, men den här mordbranden. . . Hur jävla dum i huvudet får man vara? Man har en beef med någon i huset, så man bryter sig in - häller ut bensin - och tuttar på utan en tanke på att branden kan spridas och bränna ner hela kvarteret. Hela jävla umeå om man har riktigt otur. Någon kan brinna inne. Någon kan dö! Hur jävla dum är man inte om man inte fattar det? Nu dog ju visserligen någon. 2 katter brann inne :(
Jag är på allvar orolig över vart mänskligheten är påväg.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0