Med lite dåligt tålamod..

Idag vid middagstid var Svante lite störig. Han har kommit till den där åldern då man ska testa gränserna på ALLT! Så ena sekunden är han världens pain in the ass, och i andra stunden är han hur snäll och go som helst. Det kanske är överlevnadsinstinkten som kickar in ^. .^  Skämt åsido. 

Han har för vana att kasta ner alla kuddar ur soffan och bygga berg. Trots att han inte får. Så ikväll snörde han ner en kudde, och var påväg att slänga ner fler när vi var där och sa ifrån. Då skriker han bara, rätt ut. Han skrik/väser en rätt upp i ansiktet som för att visa att "jag bestämmer". (Det är så det uppfattas iallafall). Då kickade det här good parenting in här då, med en gnutta hot och en gnutta mutor. Okej ikväll var det inga mutor. Men lite lurendrejeri kanske var inblandat också. Eventuellt att det klassas som utpressning. Som sagt, good parenting. 

"men Svante... plockar du inte upp kuddarna på en gång så försvinner bilarna. Då åker ALLA bilar i soptunnan och då är dom borta sen för alltid". Jag vet, inte vårt starkaste moment som föräldrar kanske, men det fungerade. Svante plockade upp kuddarna och la tillbaka dom i soffan och gjorde inte om det igen. Ikväll. Vi får väl se imorgon. 

Sen hade han hittat en liten plastboll, tänk bollhavsboll av sämre kvalitet. Den är inte så hård med andra ord, ganska mjuk plast. Hur som så skulle han kasta med den där, och han kastade den rakt på teven - och turligt nog för alla inblandade så är ju bollen typ lätt som en fjäder, Svante är inte så kaststark ännu och bollen som sagt inte särskilt skadlig. Men han får ju inte lära sig några dumheter, det ska vara tydligt från start att man inte kastar saker i vardagsrummet överhuvudtaget men i synnerhet inte vid teven eller mot teven. 
Så jag tillrättavisade honom, tog honom i armen och sa ifrån på skarpen. Men Svante har ju inte någon respekt för mig, eftersom jag är för blödig. När jag släppte iväg honom igen så hämtade han bollen och kastade den på mig - som satt på golvet framför teven. Då fick jag nog, tog bollen och stampade på den så att den blev platt. 

Japp. Morsan of the year. 

Svante blev paff, förvånad och lite ledsen över att bollen var "trasig" och ville att pappa skulle laga bollen. 
"Så Svante, så går det om man inte lyssnar på mamma. Man får inte kasta saker på och/eller vid teven och man får inte kasta saker på mamma heller. Då går det såhär.". Momzilla takes over. Vad ska man göra? 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0