Vad jag egentligen borde göra

Ja här sitter jag.  

Även fast jag egentligen borde packa och duscha och sova. Kanske eventuellt att jag lovade att diska pannorna i köket också. . 

Har jobbat idag. Sen åkte jag för att ge blod, med förhoppningen om att det skulle gå lika snabbt som förra gången. Det kan jag ju tala om för er, att det gjorde det inte. Jag stövlade in ungefär halv fyra, besvarade snabbt frågorna på datorn och ställde mig att vänta. Och jag väntade. Och väntade. Och väntade. Och höll på att svettas ihjäl. 

Tillslut blev jag inkallad för att typ konfirmera att jag är jag. Besvarade dom klassiska frågorna som snabbest, fullt frisk inga konstigheter och jadajada. Legitimation, vilken arm vill du stickas i, vilken blodtyp har du (ibland frågar dom, ibland bekräftar dom bara) och "förra gången var dina blodvärden såhär, så det är jättebra". 

Så. Det första stoppet gick ju jättebra, det tog under minuten skulle jag tro. Sen fick jag vänta lite till, innan jag upptäckte att jag hade missat samtal från mamma och medan jag pratade med mamma blev jag inkallad så då fick jag hastigt avbryta. Oh. Snabbare sagt än gjort. La på precis då jag klev in i blodgivarsalen. 

Sen fick man göra det vanliga, berätta sitt namn och sitt personnummer. Klämma på en boll, chillaxa och vänta på att stickas. Det brukar gå bra. Den här gången stack dom fel först. Vilket ju inte alls gör något, jag är härdad och jag vet att jag kan vara svårstucken - i synnerhet när det är kallt ute och jag har jobbat i kyla hela dagen. Det komme ju blod, det gjorde det. Dvs, det kom runt nålen, istället för i nålen. Inte rätt. Så då försökte dom hitta en ny ven i andra armen, men övergav snabbt den tanken och återvände till min vänstra arm och lyckades tillslut hitta ett folkskyggt blodkärl. Så när det väl var gjort gick det ganska snabbt, jag tömdes väl på blod på ca 5 minuter och sen snörde jag i mig en macka, 2 glas juice. Donerade min "belöning" till Hjärtebarnsfonden i Norr. Dels för att jag vill känna mig ännu mer duktig. Och dels för att jag inte har plats med mer glas och skålar i skåpen. Och dels för att det skulle ta så många ÅR att samla ihop ett fullt set. 

Men mest för att jag vill känna mig bra. Ännu duktigare liksom. Jag ger blod OCH donerar till forskning. Dom har en lista med några att välja bland och det är alltid så svårt att välja. Diabetes, cancer, hjärtforskning.... ? 

Sen åkter jag hem. Åt rester. Sov en stund framför teven. Sen satte jag mig här, kollade på några klipp från Malou efter tio. Typ ALLT för att slippa gå och packa - med resonemanget att "äääääsch det går så snabbt att packa det är ju gjort i en svinblink". 

JA?! Men varför göööööööör jag det inte bara då! Nä istället har jag suttit här och fördrivit ytterligare 15 minuter av min kväll, som jag egentligen bara skulle dedikera till packa, duscha och sova. Det gick ju bra.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0