Semester

Trenden nu för tiden verkar ju vara ungefär en gång i månaden. Här på bloggen alltså, med uppdateringar. Nu har det ju förvisso varit semester, och då har man ju inte tid och hålla på med sånt. 

Vad har hänt under den senaste månaden då? För senast jag skrev hade det varit midsommar, och vi hade varit på plantagen och köpt plantor och blommor. Petuniorna jag planterade har klarat sig bra, dom lever ännu. Dom små vita blommorna jag planterade med petuniorna, not so much. Dom blommade några veckor men har nu tackat för sig, vilket ser lite tråkigt ut i krukan då... Nästa år ska jag försöka komma ihåg att bara kanske köra på petunior, i olika färg kanske. Det ser ju så mycket mer välkomnande ut om man har nåt litet blommande på bron. 

Kryddorna vi köpte har inte klarat sig så bra. Timjanet har typ torkat, brunnit eller nåt sånt. Och basilikan verkar inte heller må så bra. Tomterna jag odlade från tomatskivor har dock klarat sig ganska bra. Dom smakar faktiskt ganska gott.

 


Roger gick på semester ungefär senast jag skrev, vilket innebär att han har börjat jobba igen. Men under semestern så gjorde vi ett ryck första veckan. Mamma kom hit och var barnvakt och vi matade järnet med fasaden på framsidan. Nu är det bara några stenar som ska snedkapas vid burspråket, i övrigt är vi klara, iallafall med den sidan. Gaveln mot garaget är kvar, men den måste vi göra nästa år när vi också ska höja och byta tak på garaget. Jag får typ ångest av att bara tänka på det. 

Har blivit några må utflykter. Var några dagar i Burträsk och hängde med brorsan m familj. Vi gjorde ett litet äventyr ut till holmen i Burträsk, dels för att svalka oss men också för att ha något att göra. Barnen tyckte nog att det var ganska spännande iallafall. 


Svante har hunnit fylla 5 år, stora killen. Blev väldigt lungt dock, inget barnkalas och inte ens kusinerna hade möjlighet att medverka. Tror han var lite besviken på att inte få ha något kompiskalas, men det är svårt när man inte riktigt känner att man har möjligheten. Dels är många bortresta just när Svante fyller år, sen är det ju också det här... var stoppar man alla barn? Vi har ingenstans att sitta ute (större sällskap) och vi hade fullt upp med renoveringen .. Ska man ha barnkalas måste man ju nästan ha engagemanget också, och kanske hitta på åtminsone en aktivitet. Kanske nästa år. 
Svante fick ju iallafall gå på kalas, hans kompis fyller år två dagar senare. Så vi pratade lite lätt om att kanske köra något gemensamt för dom nästa år, eftersom dom ändå har samma kompisar. (Eftersom dom går i samma grupp på förskolan). 
 

Vi besökte dinosarie utställningen i Skellefteå med brorsan och familj. Ganska intressant, men barnen kanske skulle varit lite äldre för att till fullo kunna uppskatta det. 
 
Vi tog oss en tripp till Piteå havsbad, och den här sälen drog på sig baddräkten och badade både i havet och på äventyrsbadet. Det var den varmaste helgen i sommar, helgen då det nådde sin kulmen här uppe för oss, och vi bodde på hotellet. Men det var så fruktansvärt varmt, helt vansinnigt vad varmt det var. Och grannarna hade fest eftersom det var samma helg som PDOL och rummet var stekhett och .. ja det blev inte många timmars sömn där inte. Jag låg mest och vred på mig och väntade på att klockan skulle bli morgon så det var okej att kliva upp och ta en KALL dusch. Riktigt kall, hade jag vridit den mer på den kalla sidan hade det börja skramla fram isbitar. Fantastiskt skönt var det iallafall. 

Här i veckan som gick har det varit Noliamässa i Umeå, självklart åkte vi dit. Svante provsatt allt som gick att provsitta ungefär. 
 
Annars vet jag inte om det hänt så mycket annat som är värt att nämna. Vi har pulat på med huset, just nu är projektet att måla allt som är trärent innan det blir för fuktigt och jävligt ute men bara för att man påbörjar det projeket så kom det ett flerdagars regnmoln och ställde sig över huset. Ganska frustrerande. 

Nästa vecka börjar äntligen förskolan om också. Sista året för Svante, herregud vad tiden går snabbt. Nu ska jag fortsätta med det jag höll på med: Skriva ut bilder. På lördag har vi gäster över på middag, och då kanske det är bra att ha avslutat de småprojekt som ligger och dräller lite här och var. 


 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0