Konstigt besök

I måndags så blev Elise 9 månader. Men jag hade även ett efterlängtat besök hos läkaren på medicinmottagningen på NUS. Mamma hade tagit semester och tog hand om barnen så jag skulle få åka själv. Hela besöket kändes lite halvmärkligt dock, jag kände mig typ ... ivägen. Besvärlig. 

Först när jag kom till sjukhuset så parkerade jag bilen, det är fortfarande sjukt svårt att hitta parkering trots att det liksom blivit varmt igen och man kan cykla. Men jag vet ju var jag ska leta så jag hittade en rätt snabbt. Var där femtio minuter innan min tid, så jag hade gott om tid att gå till centralhallen och betala avgiften och sen tillbaka till dit jag skulle. Jag börjar ju kunna vägarna runt på sjukhuset. Sen var det ju bara att vänta. 

När jag väl fick komma in så ställde hon massa frågor, som sig bör, det hör ju liksom till en undersökning att ta reda på lite bakgrund. Men det var liksom lite.. ja jag vet inte. Jag kände mig lite anklagad för att jag inte tog medicinen som blev utskriven under graviditeten, trots att det blev sagt att jag liksom skulle sluta med den efter födsel. Det kändes som att det var lite konstig stäming helt enkelt. 

Som sagt hon undrade hur mycket jag åt av medicinen - som jag blivit tillsagd att inte äta efter födsel. Hon undrade hur min kontakt med sjukvården sett ut, eftersom remissen varit rätt så knapp. Men jag var ju ärlig och min kontakt med vården har ju varit minimal. Jag blev tillsagd att jag skulle sluta med medicinen efter förlossning, jag skulle bli kallad till nya prover i mars - vilket skedde, jag fick svar i april på nivåerna och fick remiss till medicin. Jag har ju aldrig fått träffa någon på sävar hälsocentral för att diskutera nivåerna där eller så utan blev ju remitterad direkt. Inte ens första gången, alltså under graviditeten, fick jag ju träffa någon. Jag pratade med någon på telefon, fick svara på några frågor och sen hade jag ett recept på Levaxin. 

Tydligen så stod det där läkaren kan läsa att jag hade blivit kallad till ett möte men inte dykt upp men jag har minsann inte fått någon kallelse. Jag vet att han ringde (läkaren på Sävar VC) men att jag inte hann svara (jag har läst journalen på 1177) men aldrig har jag blivit kallad fysiskt. Så blev ju lite irri på den punkten iallafall. 

Annars tog hon blodtryck, lyssnade på hjärta och lungor. Pratade ärftlighet. Och hon liksom konstaterade att baserat på blodproven som jag lämnat, och med tanke på ärftlighet, så är det Hypotyreos jag har. Så hon skulle skriva ett nytt recept, jag ska börja medicinera och efter semestrarna så ska jag lämna nya blodprover för att se om dosen ska justeras. Men just nu ska jag äta samma mängd som under graviditeten. 


Problemet är ju bara att jag inte har fått något nytt recept. Hon har inte skrivit något nytt fast hon sa att "jag fixar det". Än så länge har jag ju kvar från förra omgången, men jag kommer ju måsta ringa och efterlysa mitt recept om det inte börjar dyka upp något nu till veckan ... Men till läkarens försvar så sa hon ju aldrig NÄR hon skulle fixa ett nytt recept...  



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0