Några dagars avrapportering

Hallå! Jag kommer inte ens ihåg när jag skrev senast, men jag vet att jag har avhandlat mitt besök på medicinmottagningen. Jag väntade på att få receptet på medicinen i ca en vecka tror jag, innan jag loggade in på 1177 och frågade om en receptförnyelse. När jag väl gjort det så gick det ju snabbt, inom en timme hade jag svar och innan dagen var över hade jag recept. Sjukt smidigt. Ännu smidigare såklart om det bara flyter på och läkaren skrev ut på en gång. 

Förra torsdagen (den trettonde) så gick Svante på sommarlov. Så nu ska han vara hemma med mig i 10 veckor ungefär. Vi blir rejält osams ungefär minst en gång om dagen, men totalt så har han blivit betydligt mer skötsam om än vild emellanåt. 
Den helgen var vi bortbjudna på middag, en gammal klasskompis till Roger och en ny bekantskap till mig. Det skiljer 5 dagar mellan Elise och deras son, så vi går i samma föräldragrupp. Och bor dessutom så gott som grannar. Supertrevlig kväll och maten var helt makalös. Jag var dock tvungen att avvika där kring 22, då Svante inte kände att han hade ro nog att lägga igen ögonen där. Så vi gick hem, fick hjälp av Roger att få hem barn, vagn, cykel och stol och sen gick han tillbaka. Smidig, när det bara är 3 hus bort. 
Svante somnade i princip direkt, men vaknade senare på kvällen skrikandes att han ville gå hem. Så trött var han alltså, att han inte ens var medveten om att vi gått hem trots att han gick själv. 


I onsdags spenderade vi ungefär störredelen av dagen på Norrlands universitetssjukhus då vi på morgonen hade tid hos barndoktorn med Elise för Neurologisk bedömning eller sådär. Hon fick OK, än om han tyckte att hon var lite sen med dom "grovmotoriska rörelserna". I hennes ålder så borde dom ha börjat krypa, medan hon just och pass har börjat åla sig framåt. Dock så tappade hon 3 veckor av magträning när hon blev dålig och vissa dagar hinner vi inte ha henne så mycket på golvet om det är andra ärenden. Hon kanske till och med blir ett sånt här barn som hoppar över krypningen och börjar gå på en gång. 
När vi liks var hos barnläkaren så frågade vi om han kunde ta en snabb titt i Svantes öra, då han tenderar att prata väldigt högt eller till och med skrika när han ska prata. Och vi har ju sett att han har mycket vax, men ville liksom ha en bedöming och det fick vi vänligt nog. 
Så igår ringde jag till Sävar Hälsocentral och bokade tid för att få hjälp att plocka bort det där. Väldigt skönt när man kan ta stöd av att "barnläkaren sa", för dom är annars väldigt duktiga på att vifta bort det och "testa med vaxol".

Så efter barnmottagningen åkte vi hem, åt lunch - släppte tillbaka pappa Roger till jobbet och efter lunch var det dags för mig att packa in ungarna igen i bilen och åka tillbaka till NUS för nästa besök. Ögonmottagningen för Svantes del. Och dom är ju helt underbara måste jag ju säga, både på barnmottagningen och på ögonmottagningen för barn. Dom vet verkligen hur man hanterar barn, och gör undersökningen kul. 
Svante ser sämre på ena ögat, dom vet inte varför och det är ingenting som går korrigera eller som han behöver/kan använda glasögon för. Så återbesök igen efter sommaren, både med lillan och lillen. Jag börjar kunna det här med vårdbesök. 
Två timmar tog det hos ögonläkaren, då dom droppar något i ögonen för att kunna kolla mer. Men då tar det  45 minuter för dropparna att verka. 

När vi var klara åkte vi hem, snörde in potatisbullar i ugnen för en snabb middag och sen begav jag mig in till stan en tredje gång. Utan barn. Åkte till Ikea/Avion för att hitta en gå-bort-present åt mamma. Inte till mamma, men för mammas räkning? Det är alltså mamma som ska ge bort, men hade inte möjlighet att själv handla något. 
Sen gick jag på Ikea och köpte en byrå, då det var 20%rabatt. 

Igår ringde jag som sagt Sävar HC och fick en tid nästa veckan för Svante. En annan sak vi gjorde igår var att vi bytte Svantes rum. Så nu sover mr Svonko i det som förr var hans lekrum. Vi är inte helt på det klara med möbleringen, men jag har fått en idé som kanske är bättre än hur vi har ställt det nu. Jag ska fundera på den en stund till. 
Så igår kväll svettades och slet jag med att montera ihop byrån jag köpte på onsdagen. 




Och idag är det midsommarafton. Jag borde egentligen inte ens sitta här, för jag har massor att göra. Jag har alltid massor att göra, men jag gör aldrig det jag måste så därför när det blir kris så är det Så mycket att göra. 
Nä, nu ska jag fortsätta städningen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0