Blodprover

Igår måndag var jag iväg igen för ytterligare ett besök på hälsocentralen, jag skulle lämna ytterligare några prover av mitt blod med anledning av mitt kommande besök på medicinmottagningen på sjukhuset. 

Och jag måste bara få hylla han som tar proverna på hälsocentralen. Jag har alltid varit svårstucken, det kläms och det känns innan man slutligen sticker och ändå missar. Inte den här killen, han drar åt och stasar armen - känner en gång (om ens det) och sticker. Fullträff, varje gång jag har varit där. Besöket är över på max 3 minuter, och det gör inte ens ont efteråt. Magi!

Under graviditeten så kollade man blodet (nåt nytt man gör, för det gjorde man inte när jag väntade Svante) och då upptäckte man att jag hade värden som var lite hejsanhoppsan, så jag fick ju utskrivet medicin att äta fram tills partus. Jag var tvungen och fråga, och det är ju tydligen fram till födsel då. Det kändes mest logiskt, men man får ju fråga om man är osäker. 
Ca ett halvår efter födsel skulle jag ju bli kallad igen - för blodprov - och det visade ju då att mina nivåer var ännu mer fucked up denna gång. Jag tror att jag har nämnt det här, om än bara i förbifarten. 

Så jag fick ju en remiss nu då till medicinmottagningen, endokrinologi ... tjosan. Så det blir spännande att se vad dom har att säga. Mest troligt så kommer jag få samma medicin utskriven igen, men dom måste väl se lite vad det beror på. Om det är ärftligt (vi har problem med sköldkörteln i släkten), om det är tillfälligt - det är ganska vanligt att man får det efter en graviditet och i särskilt stressande situationer. Eller om det beror på något annat. 

Jag har fått en hälsodeklaration att fylla i, om ärftliga sjukdomar i släkten bland annat. Var väldigt kul att förhöra sig om det ... man kände verkligen hur man fylldes med positiva tankar och känslor och tron att man kommer leva i 100år. 


Kanske inte. Men nu måste jag hämta lurven på dagis. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0